‘Zonder kaart naar Normandië: best wel eng’

Nienke van der Zalm, eerstejaars journalistiekstudent, reisde dit weekend met studiegenoten, een auto en slechts 100 euro per persoon naar Normandië.

Wat was het meest memorabele moment?
Voor mij was dat Cape de la Hague. Toen we daar kwamen aanrijden hadden we ‘My Way’ van Frank Sinatra op de radio en die kraakte een beetje. Het regende keihard, de grote vuurtoren kwam steeds dichterbij en het leek alsof we op het uiterste puntje van de wereld waren beland. Dat was echt geweldig!

Waarom Normandië?
Veel mensen gaan in de voorjaarsvakantie op skivakantie of naar een eiland zoals Ibiza, en dat kost best wel veel geld. We vroegen onze ouders wat zij vroeger deden en toen vertelden ze dat ze met een auto naar Frankrijk reden. Dus besloten wij dit ook te doen en zijn we techloos naar Normandië gereden. We waren met vier personen en moesten dus vier dagen lang alles betalen van die 100 euro: benzine, hotelkosten, eten, de hele rattenplan. De uitdaging was om te laten zien dat je ook zo een geweldige vakantie kunt hebben.

Techloos, dus zonder navigatie?
Ja, we zijn echt met een kaart naar Frankrijk gereden en dat was soms best wel eng. We begrepen ineens waarom onze ouders vroeger altijd ruzie hadden onderweg.

Je was met de crew van Leukgeprobeerdtv, wat is dat?
Samen met een aantal medestudenten ben ik Leukgeprobeerdtv begonnen als een creatief platform waar we als aankomende journalisten eigenlijk alles op kwijt kunnen wat we leuk vinden om te maken. Zo schrijven we columns, maken we video’s en proberen we de gekste dingen uit. Dat is een beetje geëscaleerd en toen zaten we ineens in Normandië.

Dianne Bleeker