Zwolle vertelt het verhaal van het wolfsmeisje

Theaterspektakel ‘De Wilde Deerne’ in de IJsselhallen

Lang geleden dwaalde er een verwilderd meisje door de bossen rondom Zwolle. Nu, driehonderd jaar later, speelt dit wolfsmeisje de hoofdrol in het theaterstuk De Wilde Deerne. Deze bijzondere ‘stadsproductie’ is komend voorjaar te zien in de IJsselhallen.

Zwolle, het jaar is 1717. Honing verdwijnt uit bijenkorven, groenten worden gestolen uit moestuinen en koeien blijken bij het ochtendgloren al gemolken. Wat blijkt? Een vreemd wezen sluipt door de bossen rond de stad.

“Boerenjongens vingen dit ‘vreemde wezen’ op de Agnietenberg”, vertelt communicatiestudente Emie Budde (22). Ze loopt stage op de pr-afdeling van de theaterproductie. “Het bleek een verwilderd meisje te zijn, dat werd ontvoerd toen ze pas een half jaar oud was. Wat er vervolgens precies met haar gebeurde, is onbekend. Maar ze groeide op in de natuur en kreeg hierdoor de bijnaam ‘wolfsmeisje’. Ze is de enige die Nederland ooit gekend heeft.” Het meisje krijgt van de bevolking de bijnaam De Wilde Deerne. Ze komt onder de hoede van een pleegmoeder, mevrouw van Orten, die haar ruim een half jaar verzorgt.

Noaberschap
Dit bijzondere verhaal is de basis voor muziektheaterproductie ‘De Wilde Deerne’. Emie: “Het is een theatervoorstelling met als doel om Zwollenaren open te laten staan voor elkaar, elkaar te leren kennen en nieuwsgierig te zijn naar de ander. Initiatiefnemers Ilona Kevelham en Boudewijn Koops komen uit Twente. Zij willen het ’noaberschap’ dat daar heerst ook naar Zwolle brengen: voor elkaar zorgen en bij de buren op de koffie gaan. Dat zien ze hier minder dan in hun geboortestreek.”

Het verhaal van de Wilde Deerne sluit hier perfect bij aan. “Niemand wist wie ze was en toch werd er voor haar gezorgd. Het verhaal bracht mensen destijds samen. En nu weer. Die gemeenschapszin is waar het om draait.”

Een echte stadsproductie
De Wilde Deerne is een unieke samenwerking tussen vier Zwolse theatergezelschappen en vele andere Zwolse talenten. Emie: “Tijdens de voorbereidingen van het theaterstuk bleek historicus Wim Coster een boek over De Wilde Deerne te schrijven. Zijn onderzoek is de basis van het theaterstuk geworden. Hij is zelfs een belangrijk personage in de voorstelling geworden.”

De Wilde Deerne Het is een voorstelling voor en door Zwollenaren. Emie: “De cast bestaat uit enkel Zwollenaren, met en zonder ervaring. En achter de schermen werken tientallen Zwolse vrijwilligers mee.”

Slecht of wanhopig?
Een van die acteurs is masterstudente special educational needs Willemijn de Jonge (29). Willemijn is theaterdocente en speelde eerder al voor diverse Zwolse theatergezelschappen. In De Wilde Deerne speelt ze de ontvoerster van Anna Maria Jennaert, wat uiteindelijk de echte naam van De Wilde Deerne bleek te zijn. “Hoe mijn rol er precies uit gaat zien? Dat is ook voor mij nog een verrassing. Ik weet niet of ik de slechterik zal zijn, een wanhopige vrouw of misschien wel iemand die het beste met de deerne voorheeft. Alles wat ik weet, is dat ik De Wilde Deerne ga ontvoeren!”

Onlangs heeft de cast een eerste scriptlezing gehad. Het moment waarop de cast bij elkaar komt en voor het eerst het script doorneemt. Binnenkort starten de repetities. Willemijn: “Ik kan niet wachten om ‘de vloer’ op te gaan! Al vanaf het eerste moment was de sfeer binnen het team ontspannen. Iedereen gaat ervoor om iets moois neer te zetten. Het noaberschap is duidelijk voelbaar.”

Spektakel
Op 11 mei is de première van De Wilde Deerne, in totaal staan er in de vier weken daarna dertien voorstellingen op de agenda. De locatie? De IJsselhallen. Emie: “Dat is natuurlijk een enorm complex. Daardoor hebben we ruimte om een spectaculair decor te maken. En die ruimte gaan de decorbouwers ook gebruiken.” Willemijn: Mede vanwege die grootsheid wilde ik graag meedoen. De Wilde Deerne is meer dan een voorstelling. Het wordt een waar spektakel, echt iets van Zwolle. Vanaf het eerste moment dat ik ermee in aanraking kwam, voelde ik in elke vezel in mijn lijf: hier wil ik deel van uitmaken!”

Tekst: Janine Sterenborg
Foto: Herman Engbers

Kaartje kopen voor De Wilde Deerne? Dat kan via www.dewildedeerne.nl. Kosten: 24,50 euro, exclusief boekingskosten.