Herman Verveld: ‘Niet alleen een kennisinstituut’

We moeten een nieuwe koers gaan varen hier op Windesheim. Maar net als veel collega’s verdoe ik mijn kostbare tijd steeds meer aan administratieve werkzaamheden en beantwoord ik wekelijks honderden mails. Moet ik me dan nog verder laten opsluiten in mijn werkkamer? Ik wil weer boeien, inspireren en stimuleren, een spilfunctie bekleden en midden tussen de studenten staan. En niet als personal coach, maar als meester van het mooie ambacht.

Mijn voornaamste missie is nog steeds om heel goede vakleerkrachten bewegingsonderwijs af te leveren, zodat ze daar verder kunnen doorgroeien en nooit zijn uitgeleerd. Maar tegenwoordig wordt mijn inzet en verhaal daartoe heel anders ontvangen. Ik zal vast niet de enige opleider zijn die na een klein kwartiertje college het gros van zijn studenten allang kwijt is aan tweede en derde schermen en andere virtuele werelden.

Waarmee kunnen we de studenten dan wel weer betekenisvol raken en boeien? Niet met verdergaande personalisering, digitalisering en decontextualisering van ons opleidingsonderwijs. Ik wil meer ruimte geven aan die beroepsvaardigheden, waarbij niet per se Big Data en de digitale snelweg de belangrijkste rol spelen. In mijn lessen zou ik de studenten juist doorleefd willen laten ervaren wat de praktijkwerktheorie van hun toekomstige beroep hen te bieden heeft. Bijvoorbeeld door ons programma handelingsgerichter samen te stellen en minder kennisgericht.

De meeste kennis die op ons instituut wordt onderwezen, is de laatste jaren namelijk ook steeds sneller en vaker op internet te vinden, waardoor vakinhoudelijke kennisoverdracht minder belangrijk is geworden. Dan lijkt het me tamelijk onzinnig om ons eenzijdig te gaan richten op gepersonaliseerd leren of duurzaam onderzoek, want voor onderwijs en ontwikkeling op die gebieden heeft onze student straks geen duurbetaalde opleidingsdocent meer nodig.

Als de hogeschool in balans wil zijn en haar opleidingsprogramma verder wenst te  spiegelen aan kennis verwerven, samenwerken en zelfontplooiing, dan moet ze zich niet langer eenzijdig als kennisinstituut blijven profileren, maar haar strategische koers ook naar andere vergezichten wenden.

Herman Verveld
is docent sociale wetenschappen aan de calo