‘Ondernemerschap zit in de lift’

Het Centre for Entrepreneurship bestaat tien jaar. Windesheim vervult een voortrekkersrol op het gebied van studeren en ondernemen, vindt Gerrit Kuiper.

Windesheims Centre for Entrepreneurship (CfE) is er voor studenten en medewerkers die een bedrijf hebben of kennis willen maken met ondernemerschap. Maar ook voor opleidingen die ‘ondernemerschapsonderwijs’ ontwikkelen en ondernemers die in contact willen komen met studenten of opleidingen. Na tien jaar hebben we onze definitie van het begrip ondernemerschap flink uitgebreid: ‘Een ondernemende houding en ondernemend gedrag hebben niet alleen betrekking op het starten van een bedrijf maar ook als je ondernemend bent in dienst van een organisatie of de maatschappij. Het CfE wil studenten kans bieden zich te ontwikkelen tot ondernemende wereldburgers.

Windesheim vervult met haar Top Ondernemers Regeling (TOR), waarvan jaarlijks zo’n 35 studentondernemers gebruik maken, een voortrekkersrol in Nederland op het gebied van succesvol studeren en ondernemen. Het CfE heeft niet alleen bijgedragen aan een gunstig studieklimaat, maar ook aan het entrepreneurial systeem in de regio en aan een positief imago van de hogeschool als werkgever.

Ondernemerschap zit binnen het HBO nog altijd in de lift. Vorig jaar is door de Vereniging Hogescholen een overeenstemming ondertekend om de aandacht voor ondernemerschap en ondernemerschapsonderwijs verder te stimuleren. De TOR wordt nu landelijk uitgerold. Ook worden overal lezingen en events georganiseerd die veel bezoekers trekken, zoals onlangs Startup24, waardoor studenten kennis kunnen maken met het ondernemerschap .

Het HBO is een belangrijke route naar het ondernemerschap. Windesheim heeft op het gebied van Ondernemerschap binnen het domein Business, Media en Recht diverse opleidingen, minoren en Hogeschool Keuze Modules. Het CfE wil meer samenwerken met het Kenniscentrum van BMR (Strategisch Ondernemerschap). Een eigen lectoraat op het gebied van Ondernemerschap is er nog niet, dat is onze grote wens.

Windesheims nieuwe Flexstuderen is iets dat studentondernemers goed kunnen gebruiken. Per 1 september 2018 start het Windesheim Business College dat ook aangeeft veel ruimte te geven aan startende ondernemers. Ondernemerschap zit in veel van onze opleidingen verweven en we bieden faciliteiten om studeren en ondernemen te combineren. Het Centre for Entrepreneurship is daarmee een voorbeeld in HBO land geworden.

We hebben veel bereikt in de afgelopen jaren, maar er zijn nog de nodige wensen en ambities. Zouden we misschien in het curriculum van alle Windesheimopleidingen enkele EC’s kunnen vastleggen voor aandacht voor ondernemerschap (houding en gedrag)? En zouden we meer aandacht kunnen geven aan de nieuwe vakgebieden Netwerkkunde en Samenwerkingskunde?

Windesheim biedt verspreid over de opleidingen ruimtes voor studentondernemers, maar nog mooier is een Startup Centre (Co-workingspace) en ontmoetingsruimte (zoals ECE en Saxion). Een andere mooie stap zou zijn om de openingstijden en de beschikbaarheid van de businesscoach te verruimen.

Het team van het CfE  werkt prima samen met adviseurs van bedrijven en instellingen en binnen de hogeschool de contactpersonen (SPAR-teamleden) en de coördinatoren van de TOR-regeling. Maar een ondernemende houding bij medewerkers zou nog meer bevorderd kunnen worden. Want wil je studenten opleiden voor de toekomst, dan horen de docenten daar natuurlijk ook bij.

Gerrit Kuiper is manager van het Windesheim Centre for Entrepreneurship.