Bijzondere overwinning voor roeivereniging Boreas

Succes voor Boreas, afgelopen zondag tijdens de Hollandia Roeiwedstrijden in Amstelveen. Voor het eerst sinds 2011 werd er een overwinning behaald in een belangrijke wedstrijdklasse.

Gefeliciteerd! Hard voor gewerkt?
Jorick Versteeg, tweedejaars ict (op de foto derde van rechts): “Ik heb berekend dat hier ongeveer 300 trainingsuren aan voorafgingen. Onze ploeg valt binnen de categorie wedstrijdroeiers en in tegenstelling tot de competitieroeiers, bij wie het meer om het feesten gaat, trainen we zes dagen in de week, letten we goed op onze voeding en drinken we geen alcohol. En ik ben gestopt met roken. Dus ja, alles voor het roeien.”

Thijs Marschalk, klasgenoot van Jorick en ook Boreas-lid, was als supporter aanwezig in Amstelveen. “De overwinning is extra bijzonder omdat we met ongeveer 150 leden een kleine vereniging zijn. Sommige andere verenigingen hebben meer dan 1000 leden, zoals bijvoorbeeld Aegir uit Groningen.”

Niemand hield dus rekening met Boreas?
Thijs: “Nee, onze naam werd door de wedstrijdcommentator tot op driekwart van de wedstrijd niet eens genoemd.”

In 2016 verhuisden jullie naar een nieuw onderkomen in het centrum. Hoe bevalt dat?
Thijs: “Heel goed! Het is veel centraler dan de oude locatie, die lag een paar kilometer buiten de stad. We hebben hier alle faciliteiten voor onszelf en alles is superstrak, met onder andere een botenloods, een sportruimte en een bar, dat alles maakt het heel aantrekkelijk. Afgelopen donderdag, toen het zulk mooi weer was, hebben we bijvoorbeeld gebarbecued op ons dakterras. Het is een ideale plek om te groeien en nieuwe leden te trekken.”

Foto: Gerben Rink

Er zijn 2 reacties op «Bijzondere overwinning voor roeivereniging Boreas»

1. Erik van Schaik schreef:

Gefeliciteerd! Maar welke race in welke klasse hebben ze nou gewonnen? Daar ben ik als oud-wedstrijdroeier wel benieuwd naar.

1. Thijs Marschalk schreef:

Dat was de Lichte Heren Beginners 4+ Erik!