Yanick in de VS / 6: ‘De campus en universiteit zijn uitgestorven’

Yanick Vedder, derdejaars student journalistiek, studeert dit semester aan de universiteit van Vermont. Voor win’ doet hij verslag van zijn belevenissen.

Mijn semester aan de Universiteit van Vermont zit er op. Vorige week had ik examens en daarmee heb ik alles officieel afgesloten. Het is alleen nog wachten op mijn cijferlijst, maar zoals het er nu uitziet heb ik alles gewoon goed afgesloten.

En nu? Ik blijf nog even plakken.De campus en de universiteit zien er uitgestorven uit. Veel uitwisselingstudenten zijn naar huis gegaan of gebruiken de laatste weken waarin hun visa nog geldig is, om door Amerika te reizen, zodat ze nog wat dingen van het land kunnen zien.

Dit was aanvankelijk ook mijn plan. Ik zou samen met een paar andere uitwisselingstudenten een roadtrip gaan maken. We zouden eerst naar Californië vliegen, daar een auto huren en vervolgens naar San Diego, Los Angeles, Las Vegas, Yosemite National Park en San Francisco rijden. Maar dit plan heeft een andere wending gekregen: ik heb namelijk een werkstage voor de zomer kunnen bemachtigen!

Ik ga een academic training doen bij de Vermont Public Interest Research Group. Dit is de grootste non-profit consumenten- en milieuorganisatie in Vermont. Hun missie is het bevorderen van de gezondheid en welzijn, het milieu en de lokale economie van Vermont. Dit doen ze door burgers in de hele staat te informeren en te mobiliseren.

Mijn rol hierin is dat ik van deur tot deur ga praten met Vermonters over belangrijke politieke kwesties, de zogeheten ‘summer canvas’. Daarnaast ga ik fondsen werven door leden in te schrijven en hen in te lichten over de ernst en urgentie van klimaatverandering. Ook ga ik mensen interviewen en een soort van documentaire maken van de summer canvas. Dit is voor mij een mooie ervaring, omdat ik veel op pad zal zijn en veel van de prachtige natuur van Vermont kan zien.

Ik blijf dus nog even plakken in Burlington. Mijn visa is reeds verlengd, tot 16 augustus, en daarna ben ik van plan om met mijn familie naar Haïti te gaan. Mij zien jullie dus nog lang niet terug!

Groet,
Yanick