‘The Fear of Missing Out’

Marieke Herweijer (24) is sinds maart 2018 voorzitter bij het Studenten Overleg Orgaan Zwolle (SOOZ). Ze pleit voor meer aandacht aan studentenwelzijn, te beginnen bij de financiële situaties van studenten.

Deze week stond ik een interview af te leggen voor een student van Windesheim die een afstudeerproductie maakt over de invloed van het leenstelsel op studenten. De uitnodiging van deze jonge, ambitieuze journalist, nodigde ons als SOOZ uit na te denken over de financiële situatie van studenten, en de invloed van het leenstelsel op studentenwelzijn.

Afgelopen jaren zien we in het Kences- rapport (nationale monitor studentenhuisvesting) een daling in het aantal studenten dat op kamers gaat. Een zorgelijke ontwikkeling, want je zou denken dat door de heersende ‘fear if missing out’, studenten het kamerleven niet willen missen. Door in je studentenstad te wonen, kun je alles meemaken: feesten, Hema- ontbijtjes, huisgenoten ruzie en -gezelligheid, koffie buiten op de stoeprand voor het huis.

Als studenten in Zwolle gaan wonen wordt de stad nóg levendiger. Het zou mooi zijn als afstuderende studenten in deze economische topregio gaan werken en blijven wonen: talent in eigen stad houden!

Daarvoor moeten er wel financiële middelen zijn om op kamers te gaan. Helaas nemen studenten dus sneller dan eerder het besluit thuis te blijven. Waar heeft dit mee te maken?
Wij denken dat de ontwikkeling van het leenstelsel een belangrijke bijdrage heeft geleverd aan deze afname. Financiële stress is een logische reden om enerzijds niet op kamers te gaan, maar anderzijds merken we uit gesprekken dat studenten juist door deze geldschuldenwolk de kop in het zand steken. Door onwetendheid geven studenten geld uit zonder er goed over na te denken.

Toch verlangt het SOOZ dat, zeker inzake de recente schokkende berichten omtrent studentenwelzijn, dat studenten beter weten hoe hun financiële situatie in elkaar steekt. Het SOOZ gelooft dat een deel van de verantwoordelijkheid bij de student zelf ligt om verstandig met geld om te gaan, en zo min mogelijk financiële stress te krijgen.

Anderzijds gooit SOOZ een balletje naar de landelijke politiek: hoe kun je als overheid zo korten op het studentenleven van de nieuwe werkende generatie?
Veel studenten in het hoger onderwijs hebben daardoor te maken met psychische klachten. Een belangrijke oorzaak hiervoor is de prestatiedruk. Naast studiedruk, ook door de social media die een grote bijdrage leveren aan het zelfbeeld van jongeren en de daarmee samenhangende ‘fear of missing out’. Daarnaast moeten studenten sneller bijwerken door de financiële situatie, wat nog een balletje in de lucht geeft.

Het SOOZ vertrouwt in de kracht van de jonge mens om met schulden te leren omgaan, maar maakt zich ook zorgen over hoe deze nieuwe generatie op de arbeidsmarkt terecht komt. Door een financieel spreekuur te lanceren hopen we veel vragen van studenten omtrent financiën en schulden te kunnen beantwoorden. Daarnaast geven we trainingen met betrekking tot budgetteren.

Marieke Herweijer is afgestudeerd aan Hogeschool ArtEZ als eerstegraads kunstdocent. Naast haar bestuursfunctie bij het SOOZ is ze freelance museumdocent, gids, schrijver en openbaar spreker. Ook presenteert ze de komende editie van Zwolle Unlimited.