Veel zetels oc’s blijven leeg

Het animo om deel te nemen aan opleidingscommissies is zo laag dat de verkiezingen vaak niet door kunnen gaan.

Dat blijkt uit de kandidatenlijsten van de eerste centraal georganiseerde medezeggenschapsverkiezingen. De verkiezingen zijn deze week begonnen (stemmen kan tot en met 24 mei).

Windesheim is de eerste hogeschool die de verkiezingen centraal en gelijktijdig uitvoert voor alle medezeggenschapsorganen. Studenten en medewerkers die een zetel wilden in de centrale medezeggenschapsraad waren er genoeg, maar voor de deelraden en de opleidingscommissies moesten op het allerlaatste moment nog kandidaten gezocht worden. Begin april had slechts een kwart van het benodigde aantal kandidaten zich aangemeld. Maar na een grote wervingscampagne, waarbij gratis ontbijtpakketjes werden uitgedeeld op de campus, kwam de eindlijst op 165 kandidaten: nog altijd veel te weinig voor de 265 zetels die na de zomer vrijkomen.

Gevolg is dat Windesheim dit jaar nog niet kan stemmen voor de meeste opleidingscommissies, er zijn simpelweg te weinig kandidaten of de zetels zijn nog maar net gevuld. “Toch is dit al een grote verbetering ten opzichte van vorig jaar”, zegt de voorzitter van de verkiezingscommissie Boy Rolloos. “Vroeger werden kandidaten voor oc’s vaak via via gevraagd, nu is er tenminste geprobeerd om de zetels vol te krijgen en echte verkiezingen te houden.” Ook wat betreft de cmr en deelraden is hij tevreden met het aantal kandidaten: “Ook daar is het animo hoger dan vorig jaar en er kan overal gestemd worden, behalve bij de deelraad diensten.” (EM)