Zomerse Smoothies

Om zelf te maken: 4 bijzondere smoothies

Pastinaak, bieten, wodka of basilicum: niets is tegenwoordig te gek als het gaat om smoothies. Omdat de zomer voor de deur staat probeerde verslaggeefster Silke vier bijzondere recepten. Heerlijk fris!

Smoothies zijn voor mij een illusie. Je kan wel vanalles in een blender mieteren, maar negen van de tien keer komt er een mosgroene drab uit waar niemand vrolijk van wordt. Maar nu de zomer eraan komt, begint het toch te kriebelen. Alleen heb ik geen idee wat ik moet combineren. En dan kom ik toch weer uit op een saaie bananensmoothie. Daarom ga ik dit keer mijn blender te lijf mét receptenboek bij de hand. En met hulp van eerstejaars ICT-student Kai Raphael (20), die graag nieuwe dingen probeert. Kai: “Ik ben een beetje klaar met de ongezonde studentenhap. Dus ik hoop dat we iets gezonds ontdekken wat ook nog ’s lekker is.”

1. Banaan/citroensmoothie met basilicum
    Kijk, daar ga je al: vloeibare kruiden. Dat kan toch alleen maar fout gaan? Toch is het ongetwijfeld gezond, dus met frisse tegenzin gooien we vier blaadjes basilicum in de blender. Verder inbegrepen: amandelmelk, banaan, vanillepoeder en citroensap. “Basilicum? Dat hoort toch in de spaghetti…”, hoor ik Kai mompelen. Maar wat blijkt: dit is verrassend lekker. De basilicum proeven we niet zo: daar hadden we meer van moeten gebruiken. Maar de combinatie van banaan en citroen maakt dit een perfect zomers drankje! En dat er een kruid in zit, maakt de hele toestand ook nog eens gezond, toch? We geven ‘m een acht.
  2. Powersmoothie met bieten
    Maar het kan nog veel gezonder. De zogeheten powersmoothie moet ons superveel energie geven. Daar gaan we voor. We hebben nodig: twee bieten, wat verse spinazie, avocado, amandelmelk, havervlokken en bevroren rood fruit. Leuk idee, maar dit blijkt een hoop ellende in een glas te zijn. Dit is Heel. Erg. Goor. Kai trekt een vies gezicht: “Ik wou het een kans geven, maar het ziet er niet uit, het is te dik en gewoon heel vies.” Daar ben ik het mee eens. Door de bieten smaakt het alsof je een hap moestuin hebt genomen. Het hele gebeuren is veel te dik en eigenlijk proef je alleen maar biet. Nee, deze smoothie gaat rechtstreeks de gootsteen in. Wat een armoede.
  3. Aardbeiensmoothie met wodka
    We besluiten de hap zand weg te spoelen met de smoothie waar we het meest naar uitkijken: die met sterke drank. Volgens mij is dit gewoon een cocktail met wat fruit erdoor, maar wat kan ons het schelen. In de blender: wodka, sinaasappelsap, bevroren aardbeien, ijsblokjes en bruine suiker. Doordat de blender alles zo door elkaar schudt, moeten we eerst een paar minuten wachten tot al het schuim is verdwenen. De smaak blijkt een beetje tegen te vallen. Als je niet beter weet, proef je gewoon een ordinair mixdrankje. De aardbeien proef ik niet terug, en het mocht ook allemaal wel wat zoeter. Nee, doe mij maar een echte cocktail.
  4. Detoxsmoothie met pastinaak
    Denk je dat je alles hebt gehad… Onze vierde smoothie is er eentje met pastinaak. Lekker gek. Dit drankje lijkt me niet echt lekker, maar hij schijnt megagezond te zijn. Hij maakt je lichaam namelijk schoon. “Mensen moeten niet detoxen”, zucht Kai. “Ze moeten normaal doen. Gewoon gezond eten.” Toch zijn we benieuwd. We hebben nodig: 2 pastinaken, verse gemberwortel, appels en gemalen ijs. Wat vervolgens in ons drankje zit, lijkt op een mix tussen je kots van zaterdagavond en een pot appelmoes met stukjes. De smaak is al helemaal niet om over naar huis te schrijven: de gember overheerst enorm, de pastinaak geeft een veel te gezonde vibe en de substantie is veel te dik. Kai is blij dat ie ‘m geprobeerd heeft. “Dit was leuk voor een keer, maar ik zou ‘m zelf nooit maken.” Mijn smoothie hoef ik niet meer; ik kan geen pastinaak meer zien.

Veel te gezond
Na vier bijzondere smoothies te hebben gemaakt voel ik me gezond, helemaal hip en allesbehalve lui, maar goed binnen te houden vond ik het niet. Groenten vloeibaar maken: ik vind het een lastig dingetje. Nee, doe mij maar gewoon een ordinaire bananensmoothie. Makkelijk, lekker en gezond. Die bieten en pastinaak eet ik – lekker ouderwets – gewoon vanaf m’n bord.

Silke Polhuijs
Foto: Jasper van Overbeek