Film: ‘Escobar’

Journalistiekstudente en filmfreak Michelle van der Molen steekt haar mening niet onder (bioscoop)stoel of bank. Deze week bekeek ze: ‘Escobar’.

Verslaafd aan de Netflix-serie Narcos? Na het bingewatchen kun je nu aanschuiven bij de film over de Columbiaanse drugsbaas Pablo Escobar. Het schokkende en spannende verhaal wordt verteld door één van zijn bijvrouwen, de televisiepresentatrice Virginia, gespeeld door Penélope Cruz.

Een liefdesfilm over dé drugskoning?
No worries. Het is geen chickflick, maar nog steeds een film gebaseerd op het waargebeurde verhaal over Escobar. Hoe hij zijn macht gebruikte, of misbruikte, in de politiek kwam en hoe er vervolgens een beloning op zijn hoofd kwam te staan. Alleen dan met wat extra aandacht voor zijn bijvrouwen, en met name op Virginia.

Is dat interessant dan?
Het laat zien hoe Escobar was: aan de ene kant een familieman die iedereen omlegde die zijn familie of zijn bedrijf in gevaar bracht, maar diezelfde avond nog een liefdevol ritje maakte op zijn nieuwe bijvrouw. Leuk feitje: Javier Bardem, die in deze film Pablo speelt, is in het echt óók de man van Penélope Cruz.

Als er ook nog maar wat actie te zien is…
Het blijft Pablo Escobar, die dit keer niet als held wordt neergezet, maar als een dikke, harige en hebberige drugsbaron. Er is bloed, er worden schoten gelost en er zijn achtervolgingen. Ik heb af en toe mijn handen voor mijn gezicht gehouden om niks te hoeven zien. Voor elk wat wils dus.