‘Ik word vaak gevraagd voor loveshoots’

Melanie Kiers (18) studeert Ondernemerschap en Retail Management. In het weekend maakt ze portret- en trouwfoto’s, vanuit haar eigen bedrijf.

Wat voor foto’s maak je?
Voornamelijk portretfoto’s, dus puur mensen op de foto zetten. Van zowel dichtbij als veraf. Het mooiste aan mensen is dat je ze precies zo kun plaatsen zoals jij het in je hoofd hebt. Ik kan al mijn creativiteit kwijt in het maken van foto’s!

Hoe is je passie voor fotografie begonnen?
Ik kreeg al vrij jong te maken met fotografie doordat mijn moeder altijd met een camera rondliep. Het moment dat ik zelf met fotografie begon, was bij de schoolkrant. Op een gegeven moment was er een podiumavond op school, waar ik de foto’s maakte. Meteen daarna werd ik gevraagd om foto’s te maken op het eindexamengala en dat was een succes. In no-time hadden 15.000 mensen mijn foto’s gezien op Facebook en had ik 200 likes.

En toen, een eigen bedrijf?
Ja, ik werd steeds vaker gevraagd voor feestjes, loveshoots en vriendinnenshoots. Elk berichtje leverde nieuwe pagina-likes op en een groter netwerk. Tot ik op een dag gevraagd werd voor het maken van een trouwreportage, iets wat iedere fotograaf het liefst zou doen! Dit was het moment dat ik van mijn passie een bedrijf heb gemaakt.

Houd je nog wel tijd over voor je studie?
Ik moet wel echt plannen en prioriteiten stellen, maar mijn eigen bedrijfje valt prima te combineren met school. De fotoshoots zijn vaak buiten schooltijd. Op zondagen en ’s avonds heb ik genoeg tijd om de foto’s te bewerken en eventuele boekingen te plannen.

Dianne Bleeker