Lekker op z’n Scandinavisch

Oud-journalistiek-student Silke Polhuijs zoekt de beste Zwolse plekken om te lunchen, te dineren of te borrelen. Deze week: Matbar.

De gehaktballen van Ikea. Knäckebröd. Een visje hier en daar. Veel verder kom ik niet als ik denk aan de Scandinavische keuken. Sinds kort zit er in Zwolle een Scandinavisch restaurant – volgens Het Internet de eerste in Overijssel – tijd dus om mijn Noordelijke kennis uit te breiden.

Het is een klein en schattig plekje, daar aan de Luttekestraat. Matbar, wat eetcafé betekent in het Noors, heeft babyblauwe kozijnen en een typisch Scandinavische inrichting: minimalistisch en met veel hout, dierenvellen en kaarsjes. Maar omdat het mooi weer is, zitten mijn vriend en ik buiten. Perfect: in deze drukke straat kun je prima mensen loeren.

We hebben honger, dus we kiezen brood met pesto en boter vooraf. Ik verwachtte een hompje brood met een standaard kwak pesto en margarine, maar alles is anders. Het brood lijkt vers uit de oven te komen en de boter is superromig. De pesto lijkt wat smakeloos, maar niet vies. Hij blijkt van daslook te zijn gemaakt. Je denkt: daswat? Ik ken het ook niet, maar het zal wel Scandinavisch zijn. En ’t is niet duur: drie vijftig voor een fikse plank brood.

Als hoofdgerecht heb ik gehaktballen. Lekker op z’n Ikeaas. Ze kosten me vijftien euro, zijn lekker zacht en er zit een zoete cranberrysaus bij. Helemaal prima. Ook op het bord aanwezig: een grote berg groen spul. Het blijkt doperwtenpuree: mooi voor op Instagram, maar echt te vreten is het niet. Dit smaakt me net iets te groen. Mijn vriend heeft zalmfilet, die er ook al zo mooi uitziet. Er zitten asperges bij zonder draadjes, een romige botersaus en viseitjes. Dit gerecht kost achttien euro: geen studentenprijsje, wel goed.

Net als ik denk dat ik alles heb gehad, komt het toetje. En dat is Zo. Mooi. Voor ik ervan eet, moet ik eerst een paar foto’s maken. Het is chocolademousse met frambozensorbetijs, hazelnoten, blauwe bessen en een groen kruidig iets. De mousse is lekker luchtig, wat perfect past bij het zoete ijs. Het smaakt allemaal heel ambachtelijk. Scandinavië: waar was je al die tijd?