Van coach tot mede-eigenaar

Student Robbin: ‘Elke crossfit-les is anders’

Robbin Tan is naast zijn studie communicatie coach op een crossfit-sportschool in Almere. Ook is hij mede-eigenaar. De zaken gaan uitstekend: er zijn zelfs al voorzichtige plannen voor het openen van meerdere vestigingen.

“Ik heb altijd al een grote passie gehad voor sport”, vertelt Robbin. Hij begon ooit als basketballer, en speelde zelfs op eredivisie-niveau. “Maar na een tijdje was het vlammetje voor basketbal weg, dus toen ben ik gestopt.” Daarna kwam Robbin in aanraking met crossfit, een combinatie van gewichtheffen, gymnastiek en atletiek. “Ik kwam toevallig een oud-klasgenootje tegen op het station en raakte daarmee aan de praat. Hij vertelde dat hij bezig was om een eigen Crossfit Gym op te zetten en vroeg of ik het leuk vond om een keer langs te komen.”

Van passie naar eigen bedrijf
“Ik vond het meteen geweldig! Het leuke is dat elke les anders is. Gewichtheffen, turnen, cardio, je combineert het allemaal.” Het begon als hobby, maar al snel maakte Robbin er serieus werk van. Als stageadres voor zijn studie koos hij voor de sportschool CrossFit Immaculate in Almere. Na een jaar stage lopen begon hij daar als coach. Al snel werd hij door zijn vriend gevraagd om hoofdcoach te worden, maar hij wilde meer: “Ik zei dat ik wel mét hem wilde samenwerken, maar niet vóór hem wilde werken.” En zo geschiedde.

“In het bedrijf doe ik alles wat met sport te maken heeft. Zo bereid ik de lesplannen voor en begeleid ik de coaches in hun voortgang. Gelukkig hoef ik me over kantoorwerk geen zorgen te maken. Laat mij maar lekker het uitvoerende werk doen, want dat vind ik leuk.”

Mensen hun doel laten bereiken
Robbin geeft ook les, aan leeftijdsgroepen die variëren van kinderen tot ouderen. “Door mijn studie communicatie weet ik hoe ik het best met al deze verschillende mensen kan omgaan, zodat ze het beste uit zichzelf kunnen halen. Sommige leden hebben een diehard bootcamp-les nodig met de ‘ex-militair’ die in hun oor schreeuwt, maar dit werkt niet voor iedereen. Voor de kleintjes is het meer een soort verlenging van gymnastiek.”

Robbin begeleidt mensen die net binnenkomen, maar ook mensen met een specifiek doel voor ogen: “Eén van onze coaches gaat al twee jaar lang naar de Cross-Fit Regionals, de voorrondes van het wereldkampioenschap. Nu wil hij daar opnieuw aan meedoen, maar hij was door wat blessures niet meer topfit. Mijn doel is om hem daar opnieuw naartoe te begeleiden.”

Zelf heeft Robbin niet de ambities om mee te doen aan grote toernooien. Wel wil hij graag fit blijven. “Ik wil later niet de oude man langs de zijlijn van het voetbalveld zijn waarvan mensen denken: die man heeft in een ver verleden gesport.”

Persoonlijke doelen
“Mijn voornaamste doel is mijn scriptie halen. Nu is het nog even druk, want naast dat ik 40 uur per week werk, heb ik ook nog een studie waar eigenlijk 40 uur per week in moet zitten.”

Robbin kan nu nog niet rondkomen van zijn baan bij de sportschool, maar hij hoopt dat dit gaat veranderen na zijn afstuderen. “Ik ben nu ook heel veel met school bezig, dus dat staat nog in de weg. Nadat ik klaar ben willen we het bedrijf uitbreiden met meerdere sporten en vestigingen.”

Aangezien crossfit steeds populairder wordt, gaat het ook steeds beter met het bedrijf. “Toen ik twee jaar geleden begon met crossfit waren wij samen met Reebok Crossfit Almere, de sportschool van mijn oude werkgever, de enige geregistreerde crossfit-gyms in Almere. Nu zijn er vier crossfit-sportscholen en daarnaast nog een heleboel grotere sportscholen die crossfit aanbieden.
“Reebok Crossfit Almere is een van de grootste Crossfit-gyms van Nederland en is nu zeven jaar open. Crossfit Immaculate is net 2,5 jaar open en we zitten al op de helft van hun leden. Het gaat zeker de goede kant op!”

“We zijn nu alleen een crossfit gym, maar binnenkort gaan we ook personal trainingen en yoga aanbieden. We kijken dus naar de trend op de markt en daar proberen we op in te spelen. Ik hoop heel erg dat ik hier mijn leven van kan maken, zodat ik er niks anders naast hoef te doen.”

Dianne Bleeker