Almere centrum voelt als een campus

Almere wordt ‘booming’ onder studenten en young professionals. Studentenstad Almere groeit als kool. Hoe komt dat?

Almere werd vroeger met kritische ogen bekeken. Niet bepaald een studentenstad.Maar dat is de afgelopen jaren sterk veranderd. Bedrijfskundestudent Danny Hensen: “Toen ik aan mijn studie begon, was het vaak nog rustig op school en in de directe omgeving. Tegenwoordig zie je overal studenten rondlopen en de sfeer is daardoor ook anders. Waar het eerst de ‘shoppers’ van het centrum waren met een paar studenten er bij, is het nu veel meer een mix. Het voelt simpelweg levendig als je door de stad loopt, in tegenstelling tot vier jaar geleden.”

Een op de vijf inwoners van Almere-Centrum is student. Rien Komen, directeur van Windesheim Flevoland, ziet dat de binnenstad langzaam een studentenparadijs wordt. “Studenten zijn de slingers van de binnenstad. Ze zorgen voor sfeer, reuring: dat beeld willen we graag uitstralen.”

‘De binnenstad is campus’
Voor aankomend studiejaar schreven zestienhonderd nieuwe eerstejaars zich in bij Windesheim Flevoland. De vestiging van Windesheim groeit door naar de vierduizend studenten en de onderwijsinstelling moet daarom uitbreiden met meerdere locaties. Drie jaar geleden is een deel van de bibliotheek ingericht voor onder andere de lerarenopleidingen en social work. Oud-student commerciële economie Dempsey Schijffelen: “Ik was van de eerste lichting uit 2011. De eerste jaren was het rustig, maar sinds Windesheim in de bieb studieplekken heeft gevestigd zit het daar, vooral tijdens tentamenweken, helemaal vol.” Vanaf september opent Windesheim Flevoland nog een locatie in Het Baken waar onder andere de technische opleidingen zich zullen vestigen.

In Almere zijn twee grote hoger onderwijsinstellingen gevestigd: Aeres Hogeschool en Windesheim Flevoland. Deze Windesheimlocatie heeft geen omliggende campus zoals in Zwolle, maar de studenten maken gebruik van de voorzieningen in de stad. “De binnenstad is onze campus,” vertelt Komen.

“De kleinschaligheid en veiligheid trekt studenten aan en de bereikbaarheid is uitstekend. De reistijd voor studenten uit het Gooi is bijvoorbeeld korter ten opzichte van de Hogeschool van Amsterdam of de Hogeschool Utrecht.” Danny is blij met de locatie in het centrum: “Het gebouw heeft twee supermarkten, maar ook allerlei terrassen op loopafstand. En natuurlijk de broodjeszaken waar je tussen colleges door wat kunt eten.”

Volgens Komen kwamen de meeste Windesheimstudenten de afgelopen jaren voornamelijk uit Almere zelf, waardoor het aantal uitwonende studenten in Almere niet erg groot was. Ook dat verandert, want in Almere is een steeds dringendere behoefte aan studentenwoningen. De komende vijf jaar worden daarom op meerdere plekken studentenwoningen gebouwd: het Utrechtse Socius Wonen transformeert bijvoorbeeld  het rode leegstaande pand tegenover het Almeerse gemeentehuis  tot ‘de Aardbei’, een wooncomplex met tweeëntachtig studentenkamers en starterswoningen.

Ook Woningcorporatie Ymere realiseert steeds meer huisvestingsprojecten, zoals oude kantoorpanden die omgebouwd worden tot studenten- en starterswoningen. Dit als toevoeging aan de studentenwoningen en wooncontainers aan de Odeonstraat en Dichtershof. Studenten die binnenkort op kamers willen moeten dus nog even geduld hebben.

Ondernemingsdrift
De Gemeente Almere is inmiddels uit acht stadsdelen opgebouwd. Een slapende forenzenstad is Almere niet meer, jongeren die in Almere opgroeien voelen zich verbonden met hun stad. Wat hen kenmerkt is, volgens de Almeerders zelf, het ondernemerschap. Aan het begin van deze eeuw werd namelijk de kreet ‘Het kan in Almere’ geïntroduceerd door Almere City Marketing en deze term is een onderdeel van de Almeerse identiteit. “Je ziet in Almere ook steeds meer start-ups door studenten,” vertelt Dempsey. “Er is veel mogelijk omdat het juist allemaal nog zo nieuw is: echt pionieren dus!”

Na zijn studie is Dempsey aan de slag gegaan bij Almere City Marketing en hij werkt momenteel aan de social mediacampagne ‘Student in Almere’. “We zijn sinds afgelopen maart begonnen met een videocampagne in samenwerking met Almeerse ondernemers, om jongeren bekend te maken met het Almeerse studentenleven. We regelen studentenkortingen bij leuke eettentjes of winkels en we houden de studenten op de hoogte van feestjes en activiteiten.” Ondernemen past bij de volksaard, benadrukt Komen. “Dat willen we vanuit het onderwijs ook bevorderen. Er kan veel in Almere.” De jonge schoolbestuurder wordt enthousiast als studenten vasthoudend zijn bij het uitwerken van nieuwe ideeën.

Het ontstaan van studentenhuizen, kroegen, verenigingen en een grote introductieweek vindt Komen belangrijke voorwaarden om een échte studentenstad te worden. “In Zwolle heb je ieder jaar de Bruisweken, daar willen we in Almere ook naartoe werken. De omvang van studentenactiviteiten is tot nu toe niet meegegroeid met het aantal studenten.” Er moet dus nog veel gebeuren om als studentenstad mee te tellen. “Laten we eerlijk wezen”, zegt Dempsey lachend. “Almere is geen Amsterdam of Utrecht, maar we groeien wel!”

‘Je kunt hier alles vinden’
“Plus als je nu in september begint met studeren, dan studeer je af zodra de Floriade begint”, benadrukt Danny. De Floriade is een enorme wereldtuinbouwexpositie die in 2022 te bezichtigen is in de omgeving van Almere. “In de tijd die je als student in Almere doorbrengt, zou je dat project dagelijks kunnen volgen”, vertelt Danny. “Al met al is het motto van de stad niets voor niks  – hoe cliché het ook is – ‘Het kan in Almere’, want eigenlijk kan je hier alles vinden wat je hartje begeert.” (RvA)