Film: Searching

Journalistiekstudent Daniël Joe Heemskerk zit liever in de bioscoop dan in een schoolbankje. Deze week bekeek hij:

Searching

Vader David Kim (John Cho) ziet op een ochtend enkele gemiste telefoontjes van zijn 16-jarige dochter Margot (Michelle La). Als David realiseert dat er iets mis is, breekt hij in op haar laptop om uit te zoeken wat er met haar gebeurt is. En dat leidt tot nóg meer geheimen.

Speuren via sociale media? Klinkt niet spannend.
Maar toch is het dat zeker wel! Het is namelijk niet anderhalf uur lang de Facebook-avontuurtjes van dochter Margot naspeuren. De film draait om nog veel meer digitale kanalen en sporen die achtergelaten worden. Zo worden bijvoorbeeld de hashtags #FindMargot en #DadDidIt populair, wordt er gebruik gemaakt van GPS en worden confrontaties gefilmd en op YouTube gezet door voorbijgangers. Dit maakt de film een geniaal en vooral eigentijds digitaal geheel.

Vaders die alles op het internet kunnen?
Haha, ja. Dat klinkt niet zo realistisch hè? Er zitten in deze film ook genoeg van zulke momenten. Zo vraagt David zich bijvoorbeeld af wat blogplatform ‘tumblerer’ is. Maar daar laat hij zich niet door tegenhouden. Er is in 2018 maar één manier om alles over iemand te weten te komen en dat is via het internet. Dat David aanvankelijk niet zoveel begrijpt van wat er gebeurt, maakt zijn zoektocht alleen maar intenser.

Rennen naar de bios dus?
Kan. Maar lekker thuis kijken op Netflix vind ik eigenlijk nog een beter idee. De film speelt zich af op een laptopscherm. Als je dan zelf op je laptopje kijkt, wordt de film veel intenser. Je bent er zo dichtbij dat je bijna zin krijgt om zelf #FindMargot mee te tweeten.