Ramon in Finland / 1: ‘Hard to pronounce, easy to love’

Journalistiekstudent Ramon Everts studeert dit semester in Finland. Voor win’ doet hij verslag van zijn belevenissen.

Wanneer ik mensen vertelde dat ik in Finland zou gaan studeren, leverde dat fronsende gezichten en veel vragen op. Maar, dachten velen, Helsinki is natuurlijk wel een heel grote stad. Nee dus, ik ga NIET naar Helsinki.

Waarschijnlijk heb je er nog nooit van gehoord, maar ik studeer de komende maanden in Jyväskylä! Veel Finser kan bijna niet! Als journalistiekstudent ga ik me daar voornamelijk richten op communicatievakken, maar ik zal me ook veel bezighouden met taal.

Echte studentenstad
Het marketingteam van de universiteit besloot met die moeilijke naam een mooie slogan te maken: “Jyväskylä; hard to pronounce, easy to love!” Al na een week hier in Finland kan ik zeggen dat ik begrijp wat ze bedoelen. Wat is het hier heerlijk! Gelegen zo’n tweehonderd kilometer ten noorden van Helsinki, wordt Jyväskylä omringd door vele meren. Verder is het vrij heuvelachtig en dichtbebost. Genoeg ingrediënten voor een geweldige natuur!

Het is een echte studentenstad. Jyväskylän yliopisto (universiteit van Jyväskylä) is de populairste universiteit van Finland. De studenten komen niet alleen uit alle hoeken van Finland en de rest van Europa, maar ook uit Azië, Noord en Zuid-Amerika en zelfs uit Afrika!

So it begins
Na een paar dagen ontspanning in Helsinki, inclusief het eten van rendier en eland, reisde ik per trein af naar Jyväskylä. Zo kon ik meteen vier uur lang genieten van de Finse natuur

Eenmaal aangekomen werd ik opgevangen door mijn tutor, Teemu. Teemu is een Finse student die aan dezelfde universiteit studeert, en die een aantal exchange students een eindje op weg helpt. Zo bracht hij mij bijvoorbeeld naar mijn appartement (kamer), en liet hij de stad en de dichtstbijzijnde voorzieningen zien. Ook zijn we bij hem thuis geweest om kennis te maken met Finse biertjes en lekkernijen.

Introductieweek
Vorige week was echt een introductieweek. Van hoe de bibliotheek werkt tot verkeersregels bij het fietsen; alles kwam voorbij. Natuurlijk hoort bij een introductieweek ook een aantal feestjes. Op deze manier ontmoette ik meteen veel andere Erasmus-studenten!

Deze week gaat het dan écht beginnen, ik duik eindelijk de Finse schoolbanken in. Ik heb er lang naar uitgekeken en enorm veel zin in!

Bedankt voor het lezen en graag tot over drie weken!

Er zijn 3 reacties op «Ramon in Finland / 1: ‘Hard to pronounce, easy to love’»

1. Ton en Anje schreef:

Leuk hoor om te lezen hoe het je vergaat in Finland! We wensen je een fijne studietijd toe en kijken uit naar je volgende verslag!

2. #1 Frank schreef:

Hey maat,

Leuk geschreven!
    Neem terug naar NL wat Finse spritsen mee.

Thx!

3. Edwin schreef: