SOOZ trekt politieke partijen aan de mouw

Eind vorige week waren er heftige studentenprotesten in Amsterdam. Actievoerders vonden dat het ­kabinet en de Universiteit van Amsterdam te weinig doen voor meer diversiteit, verbetering van het onderwijsniveau en de hoge werkdruk op de universiteit.

“In de grote studentensteden gaan studenten massaal de straat op,” zegt Willemijn Mulder, voorzitter van het Studenten Overleg Orgaan Zwolle (SOOZ). “In die grote steden is dat een goed middel, maar voor een kleine studentenstad als Zwolle werkt dat niet. Daarom willen wij meedenken en overleggen hoe we studenten hier kunnen helpen. Dat is ook in het belang van de lokale politiek, want wat goed is voor de studenten in Zwolle is ook goed voor Zwolle als studentenstad”

SOOZ zet de belangen van de Zwolse studenten op de agenda en spreekt de lokale politiek aan om voor de studenten op te komen. “Soms gaat het maar om kleine dingen,” aldus Mulder. “Kleine extraatjes als een studententerras of studieplekken kunnen veel betekenen voor studenten; zoals een leuke studententijd er ook voor kan zorgen dat afgestudeerde twintigers of dertigers niet meteen na hun studie verhuizen.” (RvA)