Switch-programma: makkelijker overstappen naar andere studie

‘We moeten de drempels in kaart brengen’

• Slechts een fractie van de studenten die per 1 maart stoppen, stappen over op een andere studie.
  • Switch-programma-manager Riejet Nijdam staat daar niet van te kijken. ‘Je moet een doorzetter zijn.’

Gemiddeld stopt dertig procent van de studenten in het eerste jaar. De meerderheid daarvan vóór 1 maart. Afgelopen schooljaar waren dat er 1910. Dat tijdig stoppen biedt de mogelijkheid om nog in hetzelfde schooljaar over te stappen naar een andere studie. En toch zet maar een kleine minderheid deze stap. Van de 1910 van afgelopen jaar waren dat er 135. Iedereen vindt dat getal veel te laag; dat móét omhoog kunnen. Het Switch programma moet dat voor elkaar krijgen.

Riejet Nijdam is sinds 1 september programmamanager. Ze heeft het ‘switch team’ opgezet, bestaande uit uit  ‘switchcoaches’ vanuit elk domein en daarnaast een grote groep stakeholders. Dat team is nu vooral bezig met informatie verzamelen. Nijdam: ‘We weten véél te weinig over die uitvallers.’ Als studenten zich melden bij hun studentbegeleider, omdat ze twijfelen en mogelijk willen overstappen, dan gaat de switchcoach aan de slag.

Wie wil switchen, moet ‘een echte doorzetter’ zijn. ‘Je komt voor heel veel drempels te staan. Psychologische, maar ook drempels die wij als onderwijsaanbieders opwerpen. Wat wij willen is die drempels in kaart brengen. Wat je merkt is dat dit onderwerp aan heel veel interne processen raakt. Het gaat om studentbegeleiding en de rol van het Studie Succes Centrum. En zijn onze systemen ingericht op switchers? Hoe zit het met de studieprogramma’s? Hoe zit het juridisch, financieel? En niet te vergeten: hoe gaan we dan om met de BSA ?’

Switchen moet geen probleem zijn. Sterker, volgens het OER is de propedeuse juist bedoeld voor oriëntatie, selectie en verwijzing. Nijdam: ‘Dat selecteren, daar zijn we goed in. Maar van echte, bredere oriëntatie is nauwelijks sprake. Het komt wel voor dat een student die twijfelt aan zijn studie even aanschuift bij een college van een andere opleiding, maar dat zijn grote uitzonderingen. Het zit nu eenmaal niet “in ons DNA”. Oriëntatie, en goede begeleiding van switchers zouden vaste onderdelen moeten worden van de manier waarop we werken.’ (MH)

Er is 1 reactie op “Switch-programma: makkelijker overstappen naar andere studie

1. Mark Stadhouders schreef:

Wel mooi dat de foto bij dit artikel niet tot beroering en ophef heeft geleid :).