Godsdienst-Pastoraal Werk schrikt van onvoldoende

De voltijdstudie van Windesheims opleiding Godsdienst-Pastoraal Werk (GPW) kreeg een dikke onvoldoende in de Keuzegids 2019. Ze vindt die eigenlijk niet terecht.

GPW kreeg afgelopen maand een 4,4 toegekend van de Keuzegids, die jaarlijks rapportcijfers uitdeelt aan alle opleidingen in Nederland. Het laagste cijfer van Windesheim, dat gemiddeld 6,5 scoort. De opleiding kreeg een opmerkelijke driedubbele min op de deelvraag ‘Genoeg contacturen’.

Volgens hogeschoolhoofddocent San van Eersel is het lage cijfer ten opzichte van vorig jaar niet terecht: “De daling is grotendeels te verklaren door een nieuwe methodiek van de Keuzegids.” De gids heeft namelijk de rubriek ‘studiebegeleiding’ laten vervallen en de rubriek ‘contacturen’ daarvoor in de plaats gezet.

Volgens Van Eersel waren studenten weliswaar minder tevreden over de contacttijd, maar ze waren méér tevreden over de studiebegeleiding. Dat zou een gevolg zijn het feit dat de opleiding sterker heeft ingezet op de begeleiding van studenten en minder op hoorcolleges. “Overigens nemen we het commentaar van studenten op te weinig contacttijd wel serieus”, zegt Van Eersel.

GPW kreeg ook minpunten op de rubrieken eerstejaars-survival, inhoud, toetsing, vaardigheden en faciliteiten.

Die laatste score wil de opleiding eveneens onderzoeken omdat die lager uitpakt dan vorig jaar, met name op ict-faciliteiten en de digitale leeromgeving. San van Eersel wil ook graag weten hoe studenten die de enquête niet invulden de ict-faciliteiten ervaren.

De Windesheimopleiding heeft bij de makers van de Keuzegids aangekaart dat ze de grote daling in de score niet terecht vindt. Maar hoofdredacteur Frank Steenkamp van de gids ziet geen aanleiding voor rectificatie. “Onze criteria zijn dit jaar inderdaad iets gewijzigd. Maar dat geldt voor alle opleidingen.” (EM)