Tekort anticonceptiepil reden tot paniek bij studentes

Je menstruatie buiten je vakanties of tentamenperiodes plannen zit er voorlopig niet in, tenminste, als je de anticonceptiepil ethinylestradiol levonorgestrel gebruikt. Deze zwaarste en meest veilige pil was amper meer verkrijgbaar bij de apotheken. Win’ sprak een aantal vrouwelijke studenten over dit probleem.

Voor een twintigjarige eerstejaars logopedie, die voor dit artikel liever anoniem wil blijven, is het een catastrofe. “Het is écht dramatisch! Ik gebruik deze pil al sinds mijn veertiende. Omdat hij niet meer leverbaar was kreeg ik een andere van de apotheek, maar daar reageerde mijn lichaam niet goed op, ik werd misselijk en ik kreeg pijn in mijn borsten.”

Oorzaak
Door productieproblemen kwamen de leveringen van de pil bij de Nederlandse apotheken niet op gang. De twintigjarige Esmay, tweedejaars aan de lerarenopleiding Wiskunde had hier ook last van. “Toen ik laatst een nieuwe bestelling wilde ophalen kreeg ik maar één stripje mee van de apotheek. Bij een andere bestelling kreeg ik ineens twee volle doosjes dus ik zit nu wel even goed. Voor ik begon met de pil had ik last van acné. Als ik zou moeten stoppen kan ik daar weer last van krijgen.”

Voor de achttienjarige Marit, ook tweedejaars aan de lerarenopleiding Wiskunde viel het tekort rauw op haar dak. “Ik was net een half jaar begonnen en nu moet ik alweer stoppen! Mijn moeder en ik gebruiken dezelfde pil dus we kunnen delen met elkaar. Zo zit ik voorlopig goed.”

Stoppen geen optie
Als voorbehoedsmiddel zijn er alternatieven maar er zijn vrouwen die gewoonweg niet zonder deze pil kunnen. “Zonder pil word ik hartstikke beroerd: dan kan ik niet eens naar school, vertelt de anonieme eerstejaars Logopedie. “Als noodoplossing kan ik overstappen op die andere pil, dat wil ik liever niet. Maar stoppen? Dat al helemaal niet!” Ook de achttienjarige Emma, eerstejaars aan de CALO kan niet zonder. “Ik heb nog twee stripjes maar ik weet niet of ik nieuwe kan halen als ze op zijn. Ik ben nu twee jaar aan de pil, als ik hem niet gebruik krijg ik last van onregelmatigheid, rugklachten en buikpijn. Klasgenoot Marit, ook achttien, overweegt juist niet om te stoppen. “Ik móet overstappen op een andere pil, als ik helemaal stop ben ik om de twee weken of om de acht weken ongesteld.”

Redding nabij
De levering van de anticonceptiepillen komt vanaf vandaag weer op gang. De komende weken zal het tekort gaan terugdringen, melden verschillende media.1,7 miljoen Nederlandse vrouwen gebruiken de pil waarvan 1,2 miljoen de ethinylestradiol levonorgestrel.