Tjeerd in Nieuw-Zeeland / 6: ‘Een roadtrip is altijd een goed idee’

Tjeerd Brandsma is derdejaars logistics engineering en loopt dit semester stage in Auckland, Nieuw-Zeeland. Voor win’ doet hij verslag van zijn belevenissen.

Ik heb een geweldige en lange hike gedaan! De Tongariro Crossing: een wandeling van 19,4 kilometer over een bijzonder landschap richting en langs Mount Doom, bekend uit Lord of the Rings.

We reden er heen met ongeveer vijftig andere stagiairs en studenten. In kleinere groepen gingen we de strijd aan met de lengte van de wandeling, én het klimaat. Want het was heerlijk 30 graden en geen wolkje aan de lucht, wat natuurlijk zorgde voor een goed humeur maar ook voor een verbrande huid.

Maanachtig
De hike over een maanachtig landschap, die zeven uur en zes liter water duurde, leverde geweldige uitzichten op over een aantal watervallen en prachtig turquoisegekleurde meren.

Een lang weekend vrij nemen om met een vriend een roadtrip te doen, is ook altijd een goed idee. Na vijf maanden in Nieuw-Zeeland hebben we het grootste deel van het Noordereiland wel gezien en dus vonden we het tijd om de eerste stappen te zetten op het Zuidereiland.

Hot pools
Op een vrijdagochtend stapten we om zes uur in het vliegtuig naar Nelson. Hier huurden we een auto om vervolgens behoorlijk wat kilometers te maken met geweldige tussenstops. Diezelfde middag nog gesurfd, zaterdag naar ‘natural hot pools’ geweest, zondag gezwommen met zeehonden (op armlengte afstand), maandag gedrift over onverharde wegen (want we hadden toch alles goed verzekerd), overnacht in Airbnb’s en hostels en een hoop nieuwe mensen en vrienden ontmoet.

‘Doei’ zeggen
Inmiddels ben ik in de laatste weken van mijn stage beland en dat betekent afronden, rapporten schrijven en vaarwel zeggen, ook tegen mijn huisbaas waar ik inmiddels een goede band mee heb opgebouwd. Dat vind ik allemaal wel een raar idee. Na een half jaar intensief contact gehad te hebben met collega’s en mensen, zal ik straks gewoon ‘doei’ zeggen en gaan rondreizen op het Zuidereiland.

Daarna vlieg ik vanuit Auckland weer naar huis. Dan ga ik nog wel even bij al deze mensen langs, maar daarna zal ik ze waarschijnlijk nooit meer zien.

E noho rā!
Tjeerd