StudyBob gaat studenten drillen

Snel afgeleid tijdens het leren? Voor elke student die lekker geconcentreerd wil werken start het Mediacentrum met het project StudyShare.

Je bent aan het leren maar tussendoor wil je even een blik werpen op Instagram, een foto maken, een berichtje versturen, koffie halen, nog een keer koffie halen. De ene student is nu eenmaal sneller afgeleid dan de andere. Daarom start het Mediacentrum een experiment waardoor studenten de mogelijkheid krijgen om zonder afleiding met hun studietaken aan de slag te gaan.

In de periode voor de tentamenweken kunnen studenten op verschillende momenten in een stille afgesloten ruimte drie uren lang blokken. De uren zijn onderverdeeld in 45 minuten werken of leren en 15 minuten pauze. Tijdens het leren wordt er niet gepraat, ‘voor de leuk’ geinternet of gewebwinkeld en ook het checken van social media is taboe. Bij een toezichthouder, de zogenoemde StudyBob, kunnen studenten zelfs vrijwillig hun telefoon tijdelijk in bewaring geven.

StudyShare start op 28 februari en gaat door tijdens de tentamenperiode in maart. StudyShare wordt twee keer per dag aangeboden en per dagdeel is er plek voor ongeveer twaalf studenten. (RvA)