‘Informatie delen steeds belangrijker in de bouw’

Mbo’ers konden een week lang ruiken aan de studie Bouwkunde op Windesheim. Via een spannende wedstrijd leerden ze alles over Bouw Informatie Management.

Dertig mbo’ers van de opleidingen Bouwkunde en Installatietechniek van Deltion deden afgelopen week mee aan het ‘Dreamproject’, een opdracht in wedstrijdvorm waarbij ze in groepjes begeleid werden door Windesheimstudenten. Hun opdracht was het ‘vullen’ van bouwtekeningen via de modernste technieken van Bouw Informatie Management (BIM).

“Informatie delen wordt steeds belangrijker in de bouw”, legt docent bouwmanagement Eric Gouma uit. “Je kunt tegenwoordig allerlei gegevens aan die tekeningen koppelen over bijvoorbeeld leidingen, materialen, gewichten en kleuren. Die informatie wordt ook steeds vaker gedeeld met alle partijen die aan de bouw verbonden zijn, zoals de toeleveranciers en de installateurs.”

Aan de studenten de opdracht om de tekeningen van een bestaand gebouw in Zwolle (het havenmeestergebouw aan het Rodetorenplein) zo goed mogelijk na te maken met behulp van BIM.

Mbo’ers Michel Hendriks en Eva Bom werden geholpen door derdejaars Anne Jan Mul van Windesheim (links op de foto). “Bij deze opdracht staat een goede overdracht van informatie centraal, daar let de jury op”, weet Anne Jan.

Afgelopen vrijdag koos de jury de beste eindproducten. Gouma: “Ze hebben enorm veel geleerd en waren superenthousiast, een groepje heeft donderdag zelfs tot in de nacht doorgewerkt om alles af te krijgen.” (EM)

Er is 1 reactie op “‘Informatie delen steeds belangrijker in de bouw’

1. quest bars cheap schreef:

Hey There. I found your blog using msn. This is a very well written article.
    I will make sure to bookmark it and return to read more of your useful
    information. Thanks for the post. I’ll certainly return.