Student nieuwe stadsdichter

Deeltijdstudent Nederlands Jeroen Kraakman (38) is vorige week benoemd tot nieuwe stadsdichter van Zwolle.

De komende twee jaren kan de gemeenteraad de eerstejaars student van de lerarenopleiding Nederlands vragen om gedichten te schrijven bij specifieke momenten. Daarnaast kan iedereen in de stad een beroep op hem doen via online platform Zwolle Zien, bijvoorbeeld bij een feestelijke gelegenheid.

Heb je ook gedichten over Windesheim of studeren geschreven?
“Nee, maar de hogeschool is een stad op zich. Er is een eigen winkeltje, je hebt koffiecorners en overal zitten mensen met laptops en iedereen heeft oordopjes in. Die wereld in een wereld, dat is een gigantisch boeiend iets om mee te prutsen. Als ik een tijdje in de kantine zou gaan zitten koffiedrinken en om me heen kijken, kan ik wel tien gedichten schrijven. Je vangt dan uit allerlei stukjes levens hele kleine dingetjes op. En als iemand van Windesheim zou zeggen: wij willen ook wel een gedicht van de stadsdichter! Ja, dan kan dat natuurlijk.”

Waarom koos de benoemingscommissie eigenlijk voor jou?
“Ik ben 38, voor een student aan de oude kant, maar ik ben een stuk jonger dan de gemiddelde dichter, die vaak 50+ is. Ook vonden ze dat ik heel mooi en krachtig dicht en dat ik een mening kan overbrengen zonder dat ik iemand te kakken zet. Daarnaast speelt humor een belangrijke rol in mijn gedichten, dat geeft het iets lichts.” (WvE)