‘Oortjes fijn om je af te sluiten van de wereld’

Sommige mensen houden de hele dag de oordopjes van hun telefoon in, zelfs tijdens een studieoverleg. Je weet niet of ze bij de les zijn of met iets anders bezig. Leidt dat niet tot ergernis tijdens colleges of projectgroepen?

“Colleges zijn er om te leren, dus als je daar oortjes wilt inhouden kan je beter thuisblijven. Studenten zijn oud genoeg om dat te beseffen. Bij de vmbo-leerlingen waar ik stage loop is dat anders, die hebben geen zin in school en gaan dan manieren zoeken om het leuker te maken voor zichzelf. Jammer, want zo missen ze veel mooie dingen in het hier en nu.”

Maria Hamid (21)
derdejaars lerarenopleiding biologie

“Ik stoor me er niet aan. De hele dag muziek op? Dat moeten ze zelf weten. Tegenwoordig zijn we toch allemaal lekker individualistisch? Als ik vrienden tegenkom met oordopjes in weet ik dat ik ze niet moet storen. Of ik heb er gewoon schijt aan en zeg gewoon ‘hoi’.”

Robin Meindertsma (21)
tweedejaars journalistiek

“Op mijn stageplek zijn oordopjes schering en inslag. Tijdens de les zitten de meeste vmbo’ers muziek te luisteren of te Snapchatten. Soms moet ik tegen ze schreeuwen omdat ze me niet verstaan. Vandaag was het weer heel onrustig in de klas, ze nemen echt de buitenwereld mee het klaslokaal in.”

Ester Houtkooper (43)
eerstejaars lerarenopleiding wiskunde

“Met oortjes kun je je prima afsluiten van de rest van de wereld. En dat is fijn als je even geen behoefte hebt aan contact. Iedereen ziet op die manier ook dat je dan geen zin hebt om te praten, waardoor je je kan focussen op belangrijkere dingen zoals je schoolwerk.”

Kira van Oijen (23)
tweedejaars journalistiek

“Of het nou met een draadje is of draadloos, voor mij maakt dat niet zo veel verschil. Studenten zeggen meestal dat ze niet aan staan, maar ik vind het wel fatsoenlijk om die dingen even uit je oor te doen. Meestal luisteren ze wel naar je, en diegenen die dat niet doen negeer ik gewoon straal tijdens college.”

Spencer Buth (37)
docent politiek