Merel in Frankrijk: ‘Eerste dagen waren best eenzaam’

Derdejaars journalistiekstudent Merel Revet studeert tot de zomer in Parijs. Voor win’ doet ze verslag van haar belevenissen.

Mijn schoolperiode begon met een introductiebijeenkomst in een gigantisch auditorium dat zich langzaam vulde met buitenlandse studenten. Wat mij meteen opviel is dat iedereen bij studenten uit zijn of haar eigen land ging zitten. Drie Nederlanders, drie Engelsen, een Schot, twee Turken, een heleboel kleine groepjes uit verschillende landen en een stuk of dertig Mexicanen.

Lastige sfeer
Tijdens de eerste schoolweek viel het steeds meer op dat mijn Mexicaanse studiegenoten totaal geen behoefte hebben aan contacten met buitenlanders. Of überhaupt mensen die ze nog niet kenden, want ook onderling vormen ze groepjes die absoluut niet met elkaar praten. Moeilijk om contacten te leggen met mensen als er zo’n lastige sfeer hangt.

De eerste dagen op school waren dan ook best eenzaam. Ik heb weinig mensen gesproken en iedereen vertrok na de les meteen naar huis. Jammer, aangezien we maar zo’n twaalf uur per week naar school moeten. Mensen van over de hele wereld ontmoeten is tenslotte één van de redenen waarom ik in het buitenland wilde studeren.

Notre Dame beklimmen
De tweede lesweek ging gelukkig een stuk beter. Voor een opdracht moesten we groepjes maken en ik raakte aan de praat met mijn groepsgenoten. Ik vertelde eerlijk dat ik het best jammer vond dat ik nog niet echt contacten had met mensen in de stad en de anderen lieten weten precies hetzelfde te voelen. De oplossing: ik stelde voor om met z’n allen de Notre Dame te beklimmen en de reacties waren positief.

Inmiddels heb ik een leuke vriendengroep om me heen met wie ik regelmatig leuke dingen doe. De belangrijkste les die ik de afgelopen weken leerde is dan ook dat je zo nu en dan uit je comfort zone moet stappen.

Het is soms spannend om nieuwe mensen aan te spreken en al helemaal om toe te geven dat je je best eenzaam voelt. Maar juist door open en eerlijk te zijn leer je elkaar een stuk beter kennen.

Wil je meer lezen over Merels leven in Parijs? Kijk dan op www.merellisanne.nl.