Windesheimstudenten ongedeerd bij aanslag Utrecht

Heel Windesheim is geschokt door het schietincident dat maandagochtend rond 10.45 uur plaatsvond op het 24 Oktoberplein in Utrecht. De 37-jarige Gökmen T opende het vuur in een tram. Hij is maandagavond opgepakt. Drie mensen hebben deze aanslag niet overleefd. Vijf mensen raakten gewond.

De Universiteit en de Hogeschool Utrecht waren beiden gesloten. Niemand mocht maandag deze onderwijsinstellingen in of uit. Op de HU worden ook vakken binnen het domein Bewegen & Educatie van Windesheim aangeboden en de master Expert Beroepsonderwijs. Ook heeft Windesheim op de HU een eigen locatie voor het afnemen van tentamens. Windesheim heeft contact gehad met de paar studenten die daar zitten en bevestigd dat het goed met ze gaat.

Tot laat in de avond werd het dreigingsniveau voor de provincie Utrecht opgeschroefd naar het hoogste niveau. De wegen rondom Utrecht waren afgesloten. Er was meer bewaking op station Utrecht Centraal en Schiphol en stations in Rotterdam. De avondspits rondom Utrecht verliep rustig.