Vanwege fouten in de NSE dit jaar géén resultaten

Windesheim publiceert dit jaar geen uitkomsten van de Nationale Studenten Enquête (NSE), net als alle andere hogescholen in Nederland. Ze zijn van mening dat er ernstige tekortkomingen zijn in de uitvoering van de enquête met betrekking tot de kwaliteit en de betrouwbaarheid van de responsdata.

Daarom hebben alle deelnemende hogescholen besloten dit jaar niet verder mee te werken aan de uitvoering van de enquête en geen uitkomsten te publiceren.

Windesheim laat in een reactie weten: “Helaas zijn er bij de uitvoering van de NSE dit jaar verschillende problemen ontstaan waardoor er twijfels zijn over de betrouwbaarheid van de resultaten. Er is veel fout gegaan met het versturen van de uitnodigingen en de vragenlijst is bij het invullen regelmatig vastgelopen. Ook is het voorgekomen dat de student zijn opleiding niet terug kon vinden in het menu bij de vraag welke opleiding hij volgt. Verder zijn er bij deze vraag onjuiste of verouderde opleidingsnamen opgenomen die door de studenten uiteraard niet werden herkend.”

Hierdoor selecteerden sommige studenten een verkeerde opleidingsnaam. Ook de Vereniging Hogescholen ziet meerdere oorzaken: “Naast technische uitvoeringsfouten vloeien de problemen voort uit de nieuwe privacywetgeving.”

Studiekeuze123, organisator van de NSE, vindt de conclusie dat de resultaten onbetrouwbaar zijn te voorbarig en wijst erop dat het CBS de resultaten na afronding nog gaat onderzoeken. Universiteiten gaan dit jaar wél gewoon door met de NSE. (WvE)