Matthieu in Padua / 3: ‘Bolognesesaus, Italiaans ijs en Spritz’

Matthieu van Bekkum, student hbo-ict, studeert tot de zomer in de stad Padua, Italië. Voor win’ doet hij verslag van zijn belevenissen.

Met een aantal andere Erasmus-studenten heb ik Bologna bezocht. Bekend van Europa’s oudste universiteit en vanwege de bolognesesaus, die in het buitenland vaak met spaghetti gegeten wordt maar in Bologna ook met tagliatelle, tortellini of gnocchi. Sowieso worden er in Italië natuurlijk veel pizza’s en pasta’s gegeten. Maar ook ijs. Daarom hebben we in Bologna één van de beste ijssalons van de stad bezocht: Gelateria Gianni. Een heus genot!

Panoramadak
Ook een stadswandeling maken door Bologna is een prachtige ervaring. Overal is het gezellig druk en zie je eeuwenoude gebouwen. Van bovenaf is de stad eveneens prachtig. Samen met de andere studenten heb ik het panoramadak van de Sint-Petroniusbasiliek bezocht. Een aanrader, mocht je hier ooit komen.

Op een andere vrije dag heb ik een dagreis gemaakt naar Triëst. Deze trip werd georganiseerd door ESN Padova, de studentenorganisatie voor Erasmusstudenten in Padua. In deze stad in het uiterste noordoosten van Italië zie je veel jugendstil. Dit komt omdat de stad in handen is geweest van Oostenrijk-Hongarije en pas sinds de Eerste Wereldoorlog bij Italië hoort. Ook ligt de stad aan de Middellandse Zee en behoort het gebied als enige in Italië geografisch tot de Balkan. We hebben genoten van de stad en een aantal kastelen in de omgeving bezocht.

Tentamen in het Italiaans
Afgezien van alle trips moet er natuurlijk ook gestudeerd worden. Afgelopen vrijdag had ik mijn eerste tentamen. Best lastig om het tentamen in het Italiaans te maken, maar het ging wel prima. Tentamens zijn hier overigens heel anders georganiseerd. De professor surveilleert zelf tijdens het tentamen en je hoeft ook geen handtekening te zetten voor aanwezigheid.

Ook is het onduidelijk hoe de beoordeling precies werkt, want er staan geen punten bij de vragen. Ik hoop in ieder geval dat ik minstens een 18 heb gehaald. In Italië krijg je namelijk een cijfer op schaal van 0 tot 30 waarbij 18 de grens is.

Veel Spritz
Het integreren in de klas gaat inmiddels ook beter. Ik werd laatst door een aantal klasgenoten uitgenodigd om wat te gaan drinken. In Padua wordt veel Spritz genuttigd en dat mocht natuurlijk niet ontbreken. We spraken wat over de opleiding en iedereen is verbaasd dat ik zo goed Italiaans spreek. Ze denken allemaal dat ik hier al jaren woon maar helaas moet ik dan opbiechten dat ik pas anderhalve maand geleden ben gearriveerd.

De cultuur is echter soms nog wel moeilijk te begrijpen. Ik blijf toch die ene vreemde buitenlander die steeds opduikt in de lessen en waar niet iedereen precies raad mee weet.