Vier studentenverenigingen gekort

De commissie profileringsfonds wil fors op de bestuursbeurzen van vier studentenverenigingen korten, omdat zij hun administratie niet op orde hebben.

De kwestie werd deze week voorgelegd aan de Geschillenadviescommissie van Windesheim. Bestuurders van Navigators, Gumbo Milennium, Zhtc en Oikos Nomos kwamen uitleggen waarom ze het niet eens zijn met een fikse korting op het maandelijkse bedrag dat hun bestuursleden van Windesheim ontvangen.

In Windesheims ‘Regeling Profileringsfonds’ staat dat vijf bestuursleden maximaal 425 euro per maand krijgen, afhankelijk van de grootte van de vereniging. De vereniging moet dan wel aan alle eisen voldoen. Zo niet, dan ontvangen de bestuursleden niet meer dan 106 euro per maand, de vergoeding voor de kleine verenigingen. Ze moet via jaarverslagen en activiteitenlijsten duidelijk maken dat ze voldoende betalende en studerende leden heeft en één omvangrijke activiteit heeft georganiseerd die toegankelijk was voor alle Windesheimstudenten. Navigators bijvoorbeeld had weliswaar een activiteitenlijst ingeleverd maar Commissievoorzitter Douwe Rijpstra kon daar niet uit opmaken of daar een dergelijke activiteit bij zat.

De voorzitter van de Geschillenadviescommissie, Windesheimrechter mr. Mathon, probeerde te achterhalen of hier sprake was van miscommunicatie. Rijpstra benadrukte dat het niet de taak is van de commissie om allerlei documenten op te vragen: “De taak om met bewijsmateriaal aan te tonen dat men aan de eisen voldoet ligt bij de verenigingen zelf.”

De Geschillenadviescommissie brengt binnenkort advies uit aan het bestuurscollege. De uitspraak of het korten op het geld voor de verenigingen terecht is, wordt volgende maand verwacht. (EM)