Nienke, Matthijs en Ciska in Brazilië / 5: ‘Er wordt ook serieus gewerkt’

Studenten Matthijs, Nienke en Ciska volgen tot juni een minor in Brazilië. Voor win’ doen ze beurtelings verslag van hun belevenissen.

Er zijn alwéér drie weken omgevlogen. Dat betekent dat het weer tijd is voor een nieuwe update. Afgelopen weken heeft ‘bezoek’ centraal gestaan.

In de tweede week van april kwamen de ouders van Matthijs op bezoek. Nadat zij Sorocaba hadden gezien, hebben ze een paar natte dagen doorgebracht in Sao Paulo. En een week later stapte Ciska op het vliegtuig richting Curaçao om samen met haar ouders en vriend te genieten van een lekkere en welverdiende vakantie.

Niet volgens plan
In diezelfde week kwamen de ouders van Nienke naar Brazilië om een rondreis te maken, naar onder andere Rio de Janeiro. Nu zijn we allemaal weer terug in onze thuishaven en bereiden we ons voor op de laatste drukke maand.

Want op vrijdagochtend 10 mei gaat ons evenement plaatsvinden, tenminste, dat was het plan. Maar zoals wel vaker gebeurt, gaat het niet volgens dat plan. Op die dag zijn namelijk al andere activiteiten gepland, dus zijn wij de dupe. Gelukkig zijn we erg flexibel en wordt het evenement verschoven naar woensdag 15 mei. Samen met studenten van FEFISO hopen wij een mooie en sportieve ochtend neer te zetten voor kinderen van het speciaal onderwijs.

Serieus gewerkt
Daarnaast zijn wij hard aan het werk voor de afronding van onze minor. Ja, we zijn niet alleen maar ‘vakantie’ aan het vieren hier in Brazilië, er wordt ook serieus gewerkt. Omdat we met z’n drieën zijn hebben wij het geluk, of juist de pech, dat we niet één maar twee informatieve films mogen (lees: moeten) maken.

In de eerste film op het gebied van Lichamelijke Opvoeding leggen wij het aspect ‘Fit’ van de methode Fit, Fix and Fun onder het vergrootglas. Hoe kunnen wij ervoor zorgen dat de studenten les gaan geven waarbij het kind centraal staat? Hier richten de studenten zich voornamelijk op de activiteit, maar waarom?

Veilig sportklimaat
In de tweede film op het gebied van Sportkunde gaan wij een wat meer onderzoekende kant op. Wij zoomen in op een onderdeel van ‘het veilig sportklimaat’, namelijk samenwerken met elkaar. Hoe gaat dat er aan toe op de school waar het evenement plaatsvindt? Hoe kunnen wij aan de hand van onze sportdag ervoor zorgen dat samenwerken meer centraal staat dan individueel leren? Interessante kwesties!

Zo, nu hebben jullie een beeld van onze serieuze kant van onze fantastische tijd in Brazilië. Het resultaat kunnen jullie vanaf half juni bewonderen op YouTube. Jazeker, we worden filmsterren!