Nienke, Matthijs en Ciska in Brazilië / 6: ‘Iedereen stond te glunderen’

Studenten Matthijs, Nienke en Ciska volgen tot juni een minor in Brazilië. Voor win’ doen ze beurtelings verslag van hun belevenissen.

Inmiddels zijn wij alweer ruim vijftien weken in Brazilië en liggen er nog slechts twee weken in het verschiet. Sinds het laatste blog zijn we aardig druk geweest! Want op woensdag 15 mei was het eindelijk zo ver! Onze Paralympic Games op een school in de buurt, voor kinderen met een beperking.

Weinig stil gezeten
Sinds onze laatste update stonden onze weken in het teken van voorbereiden van het evenement, maar ook interviews doen voor onze film. We hebben weinig stil gezeten. Spellen waren bedacht, vlaggen werden in elkaar geknutseld, medailles (plastic maar mooi, van de Hema) waren ingevlogen en het fruit voor de kinderen was gekocht. Tijd voor een fantastische ochtend!

Samen met negen studenten van Fefiso gingen we op woensdagochtend vroeg op pad richting ‘Instituto de Educação Especial Clave de Sol’. In eerste instantie druk met de studenten instrueren en spullen klaar zetten maar al snel kwam de eerste groep, de jongere kinderen ongeveer in de leeftijd 6 tot en met 8 jaar ongeveer. Ze hadden het onwijs naar hun zin! De studenten van Fefiso en de docenten van de school stonden allemaal te glunderen en te genieten van de kinderen. Het was fantastisch om te zien!

Een heerlijke ochtend gehad, waarin we zelfs gevraagd werden of we misschien nog een keer konden komen voor wij teruggaan naar Nederland. Hiervoor zijn we nog aan het kijken. Voor ons was het in elk geval geslaagd!

Grootste sloppenwijk van Brazilië
De dag na het evenement stapten wij in de bus naar Rio de Janeiro, voor ons laatste tripje. Op vrijdagochtend kwamen we daar aan, helaas regen en niet heel warm… De eerste twee dagen liepen we dan ook vooral in lange broek en trui rond.

We bezochten de wijk Ipanema, waar we wat winkeltjes in en uit gingen. Chocolade bij Lindt gescoord, niet geheel onbelangrijk! De kathedraal van Sint Sebastiaan bezocht, een heel bijzondere vanwege zijn vorm. Bij de bekende trappen, ‘escadaria selaron’, werden foto’s genomen, een favela tour, een tour door de grootste sloppenwijk van Rio de Janeiro en tevens de grootste van Brazilië. De hippiemarkt, vol kraampjes met souvenirs (dus goed ingeslagen natuurlijk), de Copa Cobana met zon (stel je hier niet te veel van voor… je kan er niet zwemmen vanwege het hoge water) en uiteraard het beeld van Christus de Verlosser en de Suikerberg.

Mooie stranden en caipirinha’s
Na vier dagen in Rio zijn we doorgereisd naar Ilha Grande, een eiland. Daar hebben we nog twee dagen genoten van heerlijk weer, mooie stranden, lekker eten en caipirinha’s!

Inmiddels zijn we weer terug in Sorocaba en zijn we druk bezig met onze filmopdracht en afrondende opdrachten! Op 5 juni vliegen wij (helaas) alweer terug naar Nederland. Dus… tot snel!