Carbon in plaats van karton

Het had voor het Blue Racing Team de bekroning op een jaar hard werken moeten zijn: deelname aan een wedstrijd voor duurzame voertuigen in Londen. Maar het liep anders.

De afgelopen vier jaar deed er telkens een team van techniekstudenten mee aan de Shell Eco Marathon, waarbij het doel is om binnen een bepaalde tijd een parcours af te leggen en daarbij zo weinig mogelijk energie te verbruiken.

Het Windesheimteam, dat bestaat uit meer dan vijftien studenten van de opleidingen werktuigbouwkunde, technische bedrijfskunde, industrieel product ontwerpen en elektrotechniek, had dit schooljaar grote plannen.

Van de auto van vorig jaar is alleen het middenframe overgebleven, vertelt derdejaars werktuigbouwkunde Caspar Balder. “En de velgen en wat elektrische onderdelen, voor de rest is alles nieuw.”

Zo werd de kartonnen buitenkant van de auto (die wordt aangedreven door een accu) ingeruild voor een body gemaakt van carbon, die een aantal jaren mee kan. “Met carbon kun je mooie, golvende vormen maken”, legt Caspar uit. “Waardoor de auto aerodynamischer is en dus zuiniger rijdt. Bovendien is het materiaal veel sterker dan karton.”

Maar helaas kreeg het team het niet voor elkaar om alles op tijd af te krijgen voor de race, die van 28 juni tot 5 juli plaatsvindt. “We gaan dit jaar niet mee omdat we de kwaliteit van de auto willen waarborgen. We zouden de auto wel kunnen afkrijgen, maar niet in de staat die we zelf willen. Ook de laatste vijf procent van wat er nog moet gebeuren willen wij met honderd procent nauwkeurigheid produceren.”

Deze week kon de inschrijving nog ongedaan worden gemaakt zonder consequenties, vertelt Caspar. “Daarom hebben we maandag de knoop doorgehakt. We vinden dit zwaar kloten, maar het is niet anders.”

Londen gaat dan misschien niet door, het team is wél vastbesloten om de auto helemaal af te bouwen om ergens in de zomer de weg op te kunnen. “Daarvoor hebben we een skeeler- of kartbaan nodig. Daar gaan we nu naar op zoek.” Het team wil in 2020 gewoon weer meedoen aan de Shell Eco Marathon.  (WvE)