Merel in Frankrijk: ‘De surveillant had het niet eens door’

Derdejaars journalistiekstudent Merel Revet studeert tot de zomer in Parijs. Voor win’ doet ze verslag van haar belevenissen.

De tentamenperiode op Ipag, de business school waar ik een minor volg, is onwijs stressvol vergeleken met die op Windesheim! Maar niet heus. Voorafgaand aan de tentamenperiode heb ik twee weken vrij gehad om me goed voor te kunnen bereiden op de toetsen. Uiteraard heb ik – als supergemotiveerde student – helemaal niks gedaan tot één dag voor mijn eerste toetsen. Oftewel: ik heb een dag lang tweeëntwintig powerpoints doorgenomen.

De tentamens vonden plaats in een normaal klaslokaal met welgeteld één surveillant. Tassen mochten we gewoon bij ons houden en ook de telefoon kon in de buurt blijven. Terwijl ik die van mij braaf op vliegtuigstand zette en in mijn tas stopte, waren er ook klasgenoten die hun telefoon bij zich hielden. Tijdens de toets keken ze regelmatig naar alle aantekeningen (die één van de jongens heel slim als screensaver van zijn telefoon had ingesteld) en de surveillant leek het niet eens door te hebben!

Ik had op die eerste dag twee toetsen en daarna was de tentamenperiode voor mij alweer voorbij. Voor elke toets was twee uur ingeroosterd, maar bij beide toetsen verliet ik het lokaal binnen drie kwartier. Beide tentamens bestonden uit vijf vragen waar je in totaal twintig punten voor kon halen en ik heb er ‘slechts’ acht nodig voor een voldoende.

Met het laatste tentamen kwam ook mijn Erasmussemester tot een einde. Samen met een groep klasgenoten ging ik naar een bar om te toasten op de zomervakantie, die voor mij héél lang duurt. Ik heb welgeteld drieënhalve maand vrij, en daar hoor je mij natuurlijk  echt niet over klagen. Vooral omdat ik al die maanden lekker in Parijs blijf wonen en hoop te genieten van de Franse hoofdstad in de zomer.

Gelukkig blijven verschillende vrienden ook langer in Parijs, de meesten tot eind juni. We hebben al genoeg leuke dingen gepland zoals een kattencafé bezoeken en  picknicken in de Parijse parken. Vanaf juli zal ik vooral heel druk zijn met mijn werk als stadsgids, vooral voor Nederlandse toeristen. Kortom, ik ga me niet vervelen deze zomer!

Groetjes, Merel