‘Focus terug naar onderwijskwaliteit’

Het bestuur van Studenten Overleg Orgaan Zwolle (SOOZ) vindt het plan om rente te verhogen op studieschulden onbegrijpelijk, zegt Willemijn Mulder.

Enkele weken geleden stuurden 28 jongerenorganisaties een brandbrief aan de Eerste Kamer. Ook de LSVB waar wij als SOOZ bij aangesloten zijn, zette een handtekening onder deze brief. Even leek er dan toch goed nieuws te zijn. De Eerste Kamer zou waarschijnlijk tegen het voorstel gaan stemmen om rente te vragen op studieschulden. Dit plan zou spoedig sneuvelen. Helaas kondigde minister Van Engelshoven aan dat ze het er niet zomaar bij laat zitten en de gesprekken om haar plan toch werkelijkheid te laten worden nog gaande zijn. Als SOOZ vinden we dit heel jammer, en onbegrijpelijk dat er al na drie jaar na de invoering van het leenstelsel alwéér zulke veranderingen voordoen.

Of je nu voor of tegen een leenstel bent, studenten zijn niet gebaat bij deze onzekerheid, of een extra boete omdat je enkel wilt investeren in je eigen toekomst. Het zou beter zijn als de kinderziektes eerst uit het huidige systeem worden gehaald. De basisbeurs mag dan verdwenen zijn, het onderwijs is er nog niet op vooruit gegaan; dit was wel een belofte. En in plaats van díe belofte waar te maken, wordt er nu wéér gesproken over een maatregel waar de student niet beter van wordt. De maatregel moet volgens minister Van Engelshoven 226 miljoen euro opbrengen voor onze staatskas. Een klein bedrag voor ons land, maar die paar duizend euro extra studieschuld is voor een student wel behoorlijk wat.

De tijd is aangebroken om te zorgen dat de studenten krijgen wat hen beloofd is, voor er weer een nieuw plan komt waarin geen enkel voordeel te ontdekken is. Er is gelukkig nog niet gestemd over dit voorstel dus voor nu houd ik nog even goede moed dat de dames en heren in Den Haag ook inzien dat dit plan de student niet helpt, en de minister zich afvraagt waarom dit ook alweer een goed idee was. De focus moet terug naar de onderwijskwaliteit en de toegankelijkheid van het onderwijs, en af van voordelen voor de staatskas.

Willemijn Mulder is voorzitter van het SOOZ, dat de belangen behartigt van Zwolse studenten.