Snacklezen

Windesheimstudent Teun Toornstra wil met zijn Bibliobike bezoekers van de Zwolse parken aan het lezen krijgen. “Iedereen die wil, mag een boek lenen.”

Snacklezen, noemt hij het: boeken die je snel doorleest. Strips, kinderboeken, tijdschriften, boeken met columns. Perfect voor als je een uurtje in het park ligt te chillen.

Teun: “Vooral mensen die in hun eentje zijn zullen dit leuk vinden. Of moeders met kinderen. Groepjes studenten die met een sixpack bier liggen te chillen zullen er minder snel een boek bij pakken. Maar wie weet: ook zij kunnen grappige stukjes aan elkaar voorlezen of samen een quiz doen uit een tijdschrift. Met dit soort boeken kan dat.”

Relaxed neuzen
Met zijn bakfiets, die hij de Bibliobike doopte, vervoert Teun (32) de snackboeken door de Zwolse parken. Dat doet hij elke woensdagmiddag, iedere week een ander park. De boeken legt hij dan uitgestald op een kleed. “Iedereen die wil, mag een boek lenen. Het idee kreeg ik op vakantie in Slovenië. We waren in een park en daar stond een tuinhuisje met boeken. Mensen neusten door de boeken en lagen te lezen in het park. Dat vond ik er heel relaxed uit zien. Dit moeten we ook in Zwolle hebben, dacht ik.”

Ideeënbedenker
Omdat bakfietsen duur zijn, klopte Teun aan bij het Buurtcultuurfonds. Daar kreeg hij subsidie om de fiets te kopen. “Ze waren meteen enthousiast, vooral omdat ik ook nog met het plan rondloop om laaggeletterden te helpen, mensen die niet kunnen lezen en schrijven. Hoe we die mensen willen bereiken via de Bibliobike zijn we samen nog aan het bedenken.”

Die drang om mensen te helpen is terug te zien in Teuns werk. Als hij niet op zijn bakfiets zit, is Teun sociaal werker én doet hij de deeltijdstudie ‘sociaal werker in de zorg’ op Windesheim. “Ik vind het belangrijk dat mensen het naar hun zin hebben, dat ze vermaakt worden. En ik vind het leuk om projecten te bedenken die het straatbeeld kleuren. Ik ben een ideeënbedenker: er zitten altijd plannetjes in mijn hoofd.”

Hoge vlag
Half mei ging Teun voor het eerst met zijn boekenbakfiets op stap. Locatie van die dag: het Stadspark, vlakbij de Sassenpoort. Het was voor iedereen even wennen. “Mensen keken me vragend aan en vroegen of ik boeken verkocht of dat het gratis was. Het waren vooral mensen op doortocht. Het is de kunst om mensen die wat langer in het park zijn aan te spreken. Deze eerste keer zijn er ook niet veel boeken uitgeleend, maar dat komt nog wel. Ik wil nog een hoge vlag op de bakfiets zetten met iets als ‘Gratis boeken lenen’ erop. Zo zien ze me al van een afstand.”

Hele schuur vol boeken
Alle boeken voor dit project kreeg Teun gratis. “Wat me echt verbaast, is dat als je geen ‘nee’ zegt, je zo je hele schuur vol hebt met boeken. Mensen willen er blijkbaar vanaf. Of ze willen me steunen bij het project. Ik krijg gratis boeken van de kringloop, maar ook van vrienden en kennissen. Heel leuk, blijkbaar is de Bibliobike een goed idee.”

VVV op wielen
Dat Teun nooit stil zit, blijkt ook uit de toekomstplannen die hij heeft wat betreft zijn boekenbakfiets. “In de zomer zijn er vast veel toeristen te vinden in de parken. Daarom ga ik boekjes verzamelen die over Zwolle gaan. Kunnen ze uitzoeken wat ze nog willen zien van de stad. Een soort VVV in het park wordt het dan. Op dit moment kondig ik nog via Facebook-evenementen aan in welk park de Bibliobike te vinden is, maar een website is ook wel handig. En verder is er het plan voor een tweede bakfiets. Het zou heel tof zijn als we straks met meerdere mensen boeken staan uit te lenen, in meerdere parken tegelijk.”

Tekst: Silke Polhuijs
Foto: Gerben Rink