Zetels opleidingscommissies blijven half jaar leeg

Voor de zetels van opleidingscommissies die na de verkiezingen leeg gebleven zijn, kunnen voorlopig geen nieuwe mensen aangewezen worden.

De opleidingscommissies (oc’s) houden sinds vorig jaar verkiezingen voor nieuwe leden in de maand mei. Dit jaar waren er opnieuw veel te weinig kandidaten voor de vrijkomende zetels. Volgens peilingen van de verkiezingscommissie waren er slechts 71 studenten/docenten die zich kandidaat stelden voor 159 vacatures, binnen de 31 (gezamenlijke) opleidingscommissies van Windesheim.

Hoeveel zetels er na de zomer leeg blijven is nog niet goed in kaart gebracht, het bestuurscollege wil dat de oc’s de bezetting vanaf komend studiejaar beter gaan doorgeven. Zeker is dat er komend najaar tussentijdse verkiezingen moeten komen, opdat de lege plekken vanaf februari 2020 bezet kunnen worden.

Dit probleem van lege zetels is nieuw voor de opleidingscommissies, legt Cor Niks uit, de voorzitter van de centrale medezeggenschapsraad. “Bij de oc’s mochten de directeuren tot vorig jaar nog medewerkers en studenten aanwijzen, maar na een wetswijziging mag dat niet meer. Alle zetels van de oc’s moeten via verkiezingen gevuld worden, net zoals bij de centrale raad en de deelraden.”

Het bestuurscollege besloot vorig jaar om de oc-verkiezingen centraal te organiseren en gelijktijdig met die van de andere raden. Toen bleek al dat er voor de oc-zetels erg weinig kandidaten kwamen opdagen.

Niks: “Dit jaar hebben we het nog eens geprobeerd, maar ik betwijfel of we dat volgend jaar nog wel centraal moeten doen. Het is naar mijn idee beter als de directeuren die verkiezingen apart organiseren en dichter bij hun opleidingen. En ze moeten een strategie bedenken om de studenten en docenten te stimuleren om zich verkiesbaar te stellen. In hoeverre je daar druk op mag zetten is een grijs gebied. Aanwijzen van mensen mag natuurlijk niet meer, maar vragen wie mee wil doen mag wél.”

Opleidingscommissies adviseren de opleidingsmanagers over de inhoud van het onderwijsprogramma. Volgens Niks kunnen ze waarschijnlijk redelijk functioneren met een halve bezetting. “Met een paar leden kun je alle ontwikkelingen nog wel volgen, maar de discussie voeren met een directeur wordt al moeilijker. En je moet je afvragen of je met een paar leden nog een goede afspiegeling bent van de opleiding(en) die je representeert.”

Hij vindt het belangrijk dat de oc’s vanaf komend voorjaar wél goed gevuld zijn. “Want dan starten de onderhandelingen over de nieuwe onderwijs- en examenregeling (OER), waarop de oc’s instemmingsrecht hebben.” (EM)