Golfen met een biertje erbij na afloop

Het nieuwe schooljaar is begonnen, dus meteen een goed moment om een nieuwe sport uit te proberen. Vier niet-alledaagse sporttips.

04-golfen-met-een-biertje-erbij03-win-1-08-september-2016 ‘Zonder buddy kom je niet veilig beneden’

Wat klimmen voor mij zo’n geweldige sport maakt, is dat je al meteen vooruitgang ziet: elke keer kan je iets verder en iets hoger, en dat geeft echt een geweldig gevoel. Het sociale aspect ervan spreekt me ook heel erg aan; klimmen moet je echt met meerdere mensen doen. Niet alleen omdat dat leuker is, maar zonder klimbuddy kom je gewoon niet meer veilig beneden.

Ik ben vier jaar geleden begonnen met klimmen, nadat ik ermee in aanraking kwam bij mijn toenmalige studie Sport & Beweging. Ik vond het meteen heel erg leuk, deels omdat het al wel redelijk in mijn straatje lag: doordat ik al veel deed met freerunnen kon ik veel klimtechnieken opnieuw gebruiken.

Ik zou iedereen die een nieuwe sport zoekt vooral aanraden om eens een introductielesje te doen via OnCampus. Je hoeft niet supersportief te zijn om naar te top te klimmen, je moet het vooral gewoon leuk vinden, en het helpt als je niet veel hoogtevrees hebt!

Tijmen van Leeuwen, tweedejaars psychomotorische therapie

‘Golfen is niet alleen voor kakkers’

Vo04-golfen-met-een-biertje-erbij02-win-1-08-september-2016or mij gaat er na een lange dag niets boven een potje golfen met een biertje erbij na afloop. Het verslavende gevoel dat je krijgt als je een goede bal slaat, is echt niet te beschrijven. Als je een balletje van vijf centimeter bijna driehonderd meter weg slaat doet dat wat met je, dat kan iedere golfer beamen.

Het is niet de meest toegankelijke sport die er is, want de leercurve is best hoog. Het duurt even voordat je went aan de golfclub en de vaak onnatuurlijke houding die je moet aannemen, maar het allerbelangrijkste is dat je fysiek en mentaal rustig blijft.

Het is te merken dat golfen steeds populairder wordt bij een groter publiek. Golf heeft zeker nog wel iets van vroeger, dat nette sfeertje, maar het is echt niet meer zo dat alleen kakkers golfen. Bij de bouwmarkt kan je bijvoorbeeld al redelijk goedkoop een golfsetje kopen, dus het is heel makkelijk om er mee te beginnen.”

Bart Bakker Schut, derdejaars commerciële economie

‘Blauwe plekken en schaafwonden zijn dagelijkse kost’

04-golfen-met-een-biertje-erbij-win-1-08-september-2016Na jarenlang zwemmen en kickboksen merkte ik dat mijn motivatie voor solosporten steeds minder werd, dus besloot ik acht jaar geleden om te gaan rugbyen, bij de Hanzeladies in Zwolle. Als rugbyer moet je wel tegen een stootje kunnen, want het is en blijft natuurlijk een contactsport. Blauwe plekken en schaafwonden zijn dagelijkse kost.

Toch is het het allemaal waard als je kijkt wat je er voor terugkrijgt: we zijn een hechte club die soms zelfs een beetje op een studentenvereniging lijkt, met onze eigen tradities, kleding, en tripjes. Rugby is nog niet heel groot in Nederland, zeker niet onder de meisjes. En dat vind ik jammer, want ook meisjes kunnen een stevige contactsport doen en nog steeds vrouwelijk zijn.

Het fijnste aan rugby vind ik dat er voor iedereen plek is, zowel op het veld als er buiten. Een team bestaat uit vijftien posities en voor elke positie is een ander type nodig, dus het maakt niet uit of je groot, klein, stevig of dun bent.

Anne van de Weg, studente master SEN

Sporten in Zwolle en op de campus

• Op zoek naar een sport(vereniging) in Zwolle? Neem dan eens een kijkje bij de sportdag voor studenten die 29 september plaatsvindt, op het Carolus Clusius College en Tennisvereniging ZLTB. Tijdens deze dag maak je kennis met de vele sportverenigingen die Zwolle rijk is. Kijk voor meer info op: www.studentensportzwolle.nl.
  • Ook op de campus van Windesheim kun je allerlei sporten beoefenen: van fitness, zwemmen en verschillende (team)sporten tot een ‘full body workout’ en een buikspierkwartier. Meer weten? Kijk op www.on-campus.nl. De hele maand september zijn alle studentensporten gratis!

Tekst: Joppe Varkevisser

Foto’s: Jasper van Overbeek

Er zijn 1 reacties op «Golfen met een biertje erbij na afloop»