‘ICT-systemen moeten beter en simpeler’

Kritiek deelraad domein bmr op ELO en DIBA

• De deelraad van het domein bmr zet ergernissen over ict-systemen op papier.
  • “Digitaal archiveren en beoordelen via de ELO moet stukken simpeler.”

Een aantal digitale systemen op Windesheim maakt het werk voor docenten moeilijker in plaats van makkelijker, oordeelt een deelraadcommissie van het domein business, media en recht. De commissie ‘Elektronische Ellende’ heeft met name kritiek op de toepassing DIBA en N@Tschool, de elektronische leeromgeving (ELO). Docent Sander Janssens, lid van de commissie: “Wij zien steeds vaker dingen misgaan op elektronisch gebied en de negatieve gevolgen worden afgeschoven op docenten.” Als meest recente voorbeeld noemt hij de invoering van DIBA (digitaal invoeren, beoordelen en archiveren), in mei 2016. “Vroeger werd de archivering door het bedrijfsbureau gedaan. Maar plotseling zijn docenten verantwoordelijk voor de digitale archivering en beoordeling, een tijdrovende en onnodig lastige procedure.”

Eugène van Roden, manager informatiemanagement, vindt de bevindingen van de commissie nogal kort door de bocht. “Het registreren van cijfers en het digitaal archiveren werd bij een aantal opleidingen door het bedrijfsbureau gedaan, maar dat was natuurlijk altijd al de verantwoordelijkheid van de docent.” Maar DIBA is inderdaad niet perfect, beaamt Van Roden. Uit een evaluatie begin oktober kwamen verbeterpunten, waar zijn afdeling mee aan de slag gaat. Hij benadrukt dat de vraag voor een inleverkanaal, waarin ook digitaal nagekeken en gearchiveerd kon worden, juist kwam vanuit het onderwijs. “Tijdens het ontwikkelen van DIBA is er veel contact geweest met de domeinen. Docenten zijn uitgenodigd voor meerdere sessies, er zijn pilots gedraaid en er zijn gebruikersacceptatietesten geweest. Slechts een beperkt aantal docenten, ook binnen bmr, heeft daar aan meegedaan.”

Louis Klomp, docent en bic’er (bedrijfsinformatie-coördinator) binnen bmr, onderschrijft de kritiek van de commissie gedeeltelijk. “Wat betreft DIBA hebben we namens het domein aangegeven dat het aantal stappen dat doorlopen moet worden, sterk teruggebracht moet worden. Daarnaast was het implementatiemoment halverwege het semester, terwijl per 1 september beter was geweest.”

Een taskforce heeft problemen met N@Tschool op een rij gezet, op basis van feedback van gebruikers. Begin januari komt er een nieuwe versie van de ELO, waar een aantal problemen verholpen zal zijn. Van Roden: “Met name de interface, het gezicht van N@TSchool, is straks gebruiksvriendelijker.”

N@TSchool moest echt beter, daarom is het contract met de leverancier met één jaar verlengd, in plaats van met drie jaar, zegt Van Roden. “Om de leverancier te prikkelen om met een aantal goede verbeteringen te komen.”

De bevindingen van de deelraadcommissie zijn doorgespeeld naar de cmr. Die laat zich in de komende periode bijpraten op dit gebied en zal daarna eventueel met standpunten komen. (WvE)

Lees ook de Stemming: ‘Digitaal beoordelen kost enorm veel tijd’

Er is 1 reactie op “‘ICT-systemen moeten beter en simpeler’