Stemming: ‘Instagram is niet goed voor je zelfvertrouwen’

Prachtige foto’s op bijzondere plekken, het liefst met een tof filter eroverheen. Uit een recent onderzoek blijkt dat Instagram bij sommige jongeren voor onzekerheid zorgt. Herkenbaar voor de Windesheimstudent?

Geraldine Loosman (20)03-Stemming(01)-win 18-15 juni 2017
tweedejaars verpleegkunde
“Zelf plaats ik niet heel veel dingen op Instagram, maar ik kijk wel wat anderen plaatsen. Een paar keer per dag een beetje scrollen, hartstikke leuk. Ik volg vooral mensen die ik ken. Soms lijkt het alsof iedereen altijd maar op vakantie is! Daar ben ik dan wel een beetje jaloers op, maar echt onzeker word ik er niet van.”

03-Stemming(02)-win 18-15 juni 2017Cornelis van Dijk (18)|
eerstejaars technische bedrijfskunde
“Drie jaar geleden heb ik alle sociale media verwijderd. Ik word zo moe van mensen die de hele tijd op hun telefoon kijken. Het contact is super oppervlakkig, mensen die je niet kent weten heel veel over je en ik wíl sommige mensen helemaal niet zien buiten school- of werktijd. Nee, Instagram is niks voor mij.”

Iris Hofsink (19)03-Stemming(03)-win 18-15 juni 2017
eerstejaars verpleegkunde
“Fotografie vind ik leuk, dus ik wil dat mijn Instagramposts er goed uitzien. Onscherpe foto’s komen er bij mij niet op. Ik volg veel acteurs en een paar mode-accounts en die plaatsen altijd gelikte plaatjes. Onzeker word ik daar niet van. Maar ik kan begrijp dat sommigen er wel een beetje jaloers van worden.”

03-Stemming(04)-win 18-15 juni 2017Jordy Germans (23)
derdejaars journalistiek
“Toevallig heb ik laatst een grote Instagramschoonmaak gehouden! Al mijn nutteloze foto’s verwijderd. Nu probeer ik alleen bijzondere dingen te plaatsen. Onzeker word ik totaal niet van Instagram. Je ziet hoogstens een keer dat er een feestje is waar je niet voor uitgenodigd was, maar daar kom je wel overheen.”

Fabiënne van de Kolk (17)03-Stemming(05)-win 18-15 juni 2017
eerstejaars IBL
“Ik volg Instagram-accounts over mode en reizen. Die maken prachtige foto’s. Zelf plaats ik ook mooie plaatjes. Als ik op vakantie een goed plekje zie, maak ik een foto voor op Instagram. Mijn moeder is dan ook altijd scherp op mooie fotoplekjes trouwens, haha.” (HJB)

Zie ook de opiniebijdrage.