Calo-student wint zilver op NK schaatsen

Windesheimstudente Carlijn Achtereekte is hard op weg naar de Nederlandse schaatstop. De eerstejaars calo veroverde zilver op de NK 5000 meter in Heerenveen. Binnenkort schaatst ze voor Nederland bij de wereldbekerwedstrijden in Noorwegen.

Carlijn (20) zit al zes jaar in de Overijsselse schaatsselectie. Na een zomer keihard trainen begon haar zegetocht vorige week in Heerenveen. “Mijn klasgenoten waren met spandoeken naar Thialf gekomen, prachtig. Ik zwaai dan vóór de start altijd wel even, maar daarna heb ik natuurlijk alleen nog maar aandacht voor de wedstrijd.”

Ik ga lekker knallen, zei ze tegen zichzelf. En dat deed ze. Op zaterdag reed ze beter dan ooit op de 3000 meter en werd achtste. En op zondag won ze tegen alle verwachtingen zilver op de 5000 meter.

“Ik stond eigenlijk reserve maar mocht ineens toch starten. Ik had gewoon geen tijd om zenuwachtig te worden. Alles ging goed. Nooit gedacht dat ik mijn persoonlijk record zes seconden zou verbeteren, want een paar weken terug had ik er ook al vier seconden vanaf gehaald!”

Met het zilver plaatste ze zich voor de wereldbekerwedstrijden, die 27 en 28 november in het Noorse Hamar worden gehouden. Ze komt met vier andere vrouwen uit voor Nederland op de 5000 meter. “Het is allemaal heel nieuw voor me. Ik werd opeens gebeld door bondscoach Renate Groenewold, dat ik een paar dagen van tevoren in Hamar moet zijn.”

Sommige details wil ze nog even niet weten, zoals de tijden van favoriet Martina Sáblíková. “Dit is mijn eerste kans, ik wil me niet ál te druk maken.” Carlijn woont nog bij haar ouders in Lettele bij Deventer. Op Windesheim mag ze dit semester wat minder vakken volgen. “Het wordt nu twaalf maanden per jaar schaatsen of trainen, alleen in april krijg je wat rust.”

Carlijns sterkste kant is ‘souplesse in de valbeweging’, haar soepele cadans tijdens het lange afstandrijden. Als ze deze tijden blijft rijden komt opname in een commerciële ploeg dichterbij. Of ze ooit de Olympische spelen haalt? “Mijn trainer riep vorige week dat ik ervoor moet gaan. Droom maar lekker verder, roep ik dan.” (EM)

Er zijn 1 reacties op «Calo-student wint zilver op NK schaatsen»