‘Jeugdcriminelen leek me iets te heftig’

Lieke Mooren, derdejaars studente Psychomotorische Therapie, zat dit weekend al met haar hoofd bij de zon. Ze heeft met wat vriendinnen haar stage in Curaçao gepland.

Curaçao? Wat leuk! Hoe ver zijn jullie al?
Alles is nu bijna rond; we moeten nu alleen nog het contract tekenen voor het huisje en dan is het rond. Maar het is wel vervelend dat het zo ver weg is, want nu weten we dus niet precies waar we terecht gaan komen. Je krijgt wel wat foto’s toegestuurd, maar of dat klopt met de werkelijkheid weet niemand.

Wat ga je doen in Curaçao?
Ik ga er vier maanden stage lopen bij AJJC, een soort Bureau Halt. Via school kon ik bij JJIC stagelopen, maar dat was me net iets te heftig. Dat is zeg maar een instelling voor jeugdcriminelen. AJJC lijkt me ook heftig, maar ik denk dat deze doelgroep wel iets meer overeen komt met de trainingen die ik al heb gedaan. Maar verder ben ik ook gewoon heel nieuwsgierig naar het studeren in een ander land en het ontdekken van een nieuwe cultuur!

Wat heb je eerder gedaan op dit gebied?
Ik heb vorig jaar stagegelopen bij een Speciaal Basisonderwijsschool, waar ik ‘Rots en Water’-weerbaarheidstrainingen gaf aan de kinderen. Dat was een uitdaging, maar in Curaçao zal het ook wel zwaar worden. Het is een heftige doelgroep, maar ik wil het toch graag doen voor de ervaring.

Joppe Varkevisser