‘We moeten stáán voor diversiteit!’

Windesheim is te wit. En dat is een probleem

‘De’ student bestaat. Ieder heeft zijn persoonlijke religieuze en etnische achtergrond. En toch lijkt Windesheim vooral te bestaan voor de ‘normale’ blanke student. Is er op deze ‘witte’ hogeschool wel voldoende aandacht voor diversiteit?

“Windesheim is erg wit. Witter dan de samenleving. En dat is jammer.” Asselien van Dijk, docent diversiteit en sekse specifieke hulpverlening opleiding Social Work, had graag wat meer kleur gezien in de klas: “Ik zie bij mij op de opleiding heel weinig moslimjongens, te weinig Antilianen en Surinamers. Alleen de moslimmeiden doen het goed. Je zou toch het liefst alle geledingen van de samenleving op de hogeschool willen zien. De docenten hier op Windesheim zijn zelfs angstaanjagend wit. En iedereen weet toch hoe belangrijk het is dat studenten docenten tegenkomen waarin ze zichzelf kunnen herkennen.”

Gemis voor het onderwijs
Het is ook een gemis voor het onderwijs, vindt ze: “In een klas van 25 studenten tel ik misschien twee moslima’s. Moslims zijn natuurlijk ook een groep die specifieke aanpak vraagt. Maar de ‘witte’ studenten en moslimstudenten hebben het daar onderling nooit over. Dus dan zeg ik: daar moeten we het eens over hebben. Die moslimmeiden vinden dat dan hartstikke leuk.”

Van Dijk heeft zelf nog meegemaakt hoe het onderwerp ‘minderheden’ heel voorzichtig zijn weg vond binnen haar vakgebied: “Het onderwerp sekse specifieke hulpverlening had vroeger vooral betrekking op de relatie man-vrouw. Bijvoorbeeld dat mannelijke cliënten een andere aanpak nodig hebben dan vrouwelijke. Dat je bij hen niet over ‘gevoel’ moet beginnen, dat soort dingen. Later is daar de hulpverlening aan homoseksuele cliënten bijgekomen. Tegen de tijd dat ik afstudeerde, in 1996, gingen we op ‘sekskamp’, waarbij een medewerker van het COC studenten kwam voorlichten. Het nog bredere thema diversiteit is daar later weer bijgekomen.”

Homoseksualiteit
Maar wat voor de een ‘n verrijking is, kan voor de ander heel moeilijk zijn. Als het om homoseksualiteit gaat, heeft Van Dijk ook te maken met studenten, bijvoorbeeld uit de christelijke hoek, die gewoon zeggen: daar wil ik niet mee werken. Daar heb ik niks mee. Anderzijds zijn er moslim-studenten die weigeren om homo-seksuele cliënten te helpen. Van Dijk: “Ze zeggen gerust: Dat komt bij ons niet voor. Ze keuren het gewoon af.” Gaat ze daar dan tegenin? “Nee. Ik zeg niet: jij kunt je diploma niet krijgen zolang je dat zegt en denkt. We leiden hier op Windesheim zelfsturende professionals op; we leren studenten reflecteren op hun eigen opvattingen en die moeten ze kunnen verantwoorden. Ze moeten dus wél bereid zijn om hier het gesprek over aan te gaan.”

Goede discussies
Zonder diversiteit komt dat gesprek nooit van de grond. Maar heeft ‘waarde(n)vol Windesheim’ eigenlijk wel een beleid op dit vlak? Bas van der Meijden, lerarenopleider geschiedenis en lid van het platform HoHeLeBiTrans, vermoedt van niet. “Ik zie het niet. Ik vermoed dat het niet bestaat. Ik denk dat er op tal van plekken aandacht wordt besteed aan het thema. Uiteraard, zou ik zeggen. Maar dan gebeurt dat vooral op initiatief van de individuele docent.” Terwijl hij net als Asselien van Dijk juist vindt dat Windesheim hier veel meer aandacht aan zou moeten besteden. Van der Meijden: “Ik ben ‘softer’ geworden. Vroeger vond ik dat we daar juist géén extra aandacht aan moesten besteden. Zo van: ‘vooral niet op letten’. Maar nu ben ik ervan overtuigd dat je diversiteit niet moet negeren en ook niet voor lief moet nemen, maar dat je juist op zoek moet gaan naar diversiteit. Omdat je daarvan kunt leren. Dan kom je in een stadium waarin je zegt: ik wíl een allochtoon erbij, of een homo. Je moet als docent de diversiteit in je klas kennen want dergelijke studenten kunnen je lessen verdiepen. Ze zijn een verrijking.” Van der Meijden geeft ook SLB en dan vraagt hij studenten om de hele klas nu eens te vertellen wat hen ‘anders’ maakt, wat hen onderscheidt van de andere studenten. “Daar komen de leukste dingen uit, en dat geeft hele goede discussies.”

Excuusbeleid
Diversiteit hoort wel tot de kernwaarden van Windesheim. Maar van die kreet is Van der Meijden niet onder de indruk. “Voor alle kernwaarden geldt dat dat als je er geen werk van maakt, medewerkers al snel zullen denken dat het een wassen neus is, een marketingfoefje. Zorg er dus voor dat zoiets ook concreet wordt. Of misschien nog beter: formuleer ze maar helemaal niet. Roep maar niks. Maar zorg ervoor dat als je docenten vraagt ‘Wat is nou typerend voor Windesheim?’, dat ze dan spontaan zeggen: aandacht voor diversiteit. Je moet je kernwaarden niet van bovenaf opleggen; iedereen moet ze ‘van onderop’ kunnen ontdekken.”

Asselien van Dijk is het daar helemaal mee eens: “Al dat gepraat over waarde(n)vol Windesheim, het lijkt vooral excuusbeleid of een onderdeel van de Windesheim-marketing. Bovenin de organisatie leeft het misschien, maar op de werkvloer gebeurt er veel te weinig. Windesheim zou zich veel actiever moeten inzetten voor diversiteit. Je zou bijvoorbeeld op een Open Dag docenten moeten hebben die diversiteit uitstralen. We moeten stáán voor diversiteit!”

Tekst: Marcel Hulspas
beeldbewerking: Judy Ballast

Er zijn 50 reacties op «‘We moeten stáán voor diversiteit!’»

  1. Youssef schreef:

    wat is deze artikel wollah jij niet eens weten over nederland

  2. bartholomeus schreef:

    “Windesheim is wit. En dat is geen probleem”

  3. Merel schreef:

    Moslims zijn natuurlijk ook een groep die specifieke aanpak vraagt.

  4. Lazarus schreef:

    God wat is dit sneu! Te wit, angstaanjagend wit zelfs! je zou zowat als blank persoon schuldig voelen voor het feit dat je altijd mensen om je heen moet hebben die uit andere culturen komen.

    Volgens mij is iedereen welkom op Windesheim, moslims, homo’s en creoolse mensen. blijkbaar zijn de blanken mensen niet goed genoeg, want Windesheim wilt een Jehova-achtige plaatjes op zijn brochures.

    Men vergeet ook dat Windesheim in ZWOLLE staat! en voor de oplettende lezer dus niet in de randstad of andere multiculturele centra.

    1. Valentin Selie schreef:

      De grap is dat als je de woorden “wit” in “zwart” veranderd het ineens racistisch lijkt.

  5. Kenny schreef:

    Dit is letterlijk racisme, ik overwoog eerst naar Windesheim te gaan maar als mijn klandizie niet welkom is vanwege mijn huidskleur kijk ik wel verder naar ander hogescholen. Veel succes met meer niet witte studenten vinden, en wees vooral niet dat gemene witte Nederlanders zoals ik naar jullie school gaan. Dat probleem hebben jullie zo mooi opgelost.

  6. Martialis schreef:

    Ja hoor, special treatment is nodig om ervoor te zorgen dat meer studenten van andere culturen op Windesheim komen studeren. Ten koste van wie? de boze blanke boemannen en vrouwen.

    1. Mylène schreef:

      verrassend dat er nooit word geschreeuwd om meer chinezen of bijvoorbeeld meer mensen uit zweden. altijd maar moslims die ze willen, terwijl die juist het irritantste zijn

      1. Dunya schreef:

        hopelijk worden jouw kinderen later moslim.

      2. Lars schreef:

        Moslims het irritantst? Volgens mij verschilt dat erg per persoon en niet aan de afkomst of geloof of gebrek aan geloof.

  7. Arthur schreef:

    wil je alsjeblieft effe normaal doen!

    1. Robin schreef:

      Adhominem is inderdaad erg Ad Hoc maar er zit zeer zeker een kern van waarheid in, onze cultuur, normen en waarden sluit niemand uit (tenzij jij jezelf buitenspel zet). Join us en krijg een leuke studietijd of ga de slachtoffer uithangen omdat je cultuur en geloof belangrijker is dan je studie, maar ga dan lekker ergens in de Randstad studeren!.

  8. Hendrik schreef:

    ‘Moslims zijn natuurlijk ook een groep die specifieke aanpak vraagt.’

    Het bovenstaande zomaar zeggen is al onnodig fout, laat staan het ook nog toelaten als redactie. Ongelooflijk kansloos!

    1. spatiebalk schreef:

      goede observatie, mee eens

  9. AdHominem schreef:

    Aaaaah heerlijk de censuur! Ik hou d’r van! Namen als ‘jodenhater’ geen probleem maar, een inhoudelijke reactie over het oikofobe en zelfhatende artikel is even te veel. Laat wederom weer goed zien dat er een bepaalde taboe berust op gezonde aversie tegen dit soort ziekelijke types. Persoonlijk heb ik bewust gekozen voor een blanke, christelijke hogeschool, simpelweg omdat dit paralel loopt met mijn maatschappelijke visie. De kwaliteit van het onderwijs blijkt in de praktijk namelijk omlaag te gaan daar waar er meer ‘diversiteit’ is. Ooit zat ik bij een moslima in de klas die telkens bij tentamens zat te spieken, als zij hier op aangesproken werd, gooide zij de racisme kaart op en sloot men de ogen. Nogmaals zien jullie meer heil in een moslim kalifaat, prima, dan zullen de blanke studenten vanzelf elders gaan kijken. Het is maar waar je prioriteiten liggen.

  10. Michael schreef:

    Kom een keer op Windesheim Flevoland, dat is zeker geen Zwolle en daar is het zeker wel een afspiegeling van de maatschappij.
    Wel zo gezellig, dus niet alles van Windesheim over één kam scheren 🙂

    1. Mylène schreef:

      Die afdeling scoort ook slechtere resultaten, de gangen en lokalen zijn viezer, en de docenten slechter. ook is er daar meer rumoer in de klas. leuk man, die diversiteit.

      1. Eddie schreef:

        Wat jammer dat je zo negatief bent over Windesheim flevoland. Ik werk er nu een aantal maanden en ervaar deze school en de studenten als erg plezierig. De diversiteit is in mijn ogen een grote meerwaarde voor het onderwijs. Dat de gangen en lokalen viezer zijn is in het geheel niet het geval. En als ik naar de docenten om me heen kijk dan is het niveau erg hoog. Ben erg benieuwd waar je je informatie vandaan hebt. Ik deel de mening van Michiel.

        1. Mylène schreef:

          Ik heb een dag samen met mijn nichtje op de Win Flevoland meegelopen. Je hebt gelijk, qua kwaliteit van de docenten kan ik niet oordelen, maar rumoerig was het zeker in de klassen. Dat viezer was het zeker. Natuurlijk, het wordt wel opgeruimd, maar er werden veel vaker bekertjes achtergelaten, snoeppapiertjes tussen twee tafels gedrukt, enzovoorts. Dat je stelt dat deze “diversiteit” een meerwaarde is vind ik ronduit ludiek.

          1. Amber schreef:

            Heb je weleens op Windesheim Zwolle gezien hoe de studenten daar de tafels achterlaten? Daar ziet het er precies zo uit als hoe je het hierboven beschrijft… Dus je kunt wel leuk praten over de diversiteit in Almere en hoe de mensen daar de lokalen achterlaten, maar in Zwolle zijn ze precies hetzelfde.

  11. Bram Goldstein schreef:

    plaats niet zulke artikelen als je toch alleen maar gaat verwijderen waar je het niet mee eens bent stelletje idioten

  12. Christiaan schreef:

    Marcel Hulspas: “Wij willen minder blanke mensen”.
    Goeie. Heel leuk dat Windesheim, gelegen in Zwolle welteverstaan, graag een afspiegeling wil zien van de randstad in… niet de randstad.

    Donder op.

  13. Shannen schreef:

    Gaat Windesheim het nieuwe Inholland worden?

  14. Jan schreef:

    Ik voel mij gediscrimineerd als blanke!
    Zielig verhaal dit.
    Als ik straks mijn huis wit verf ben ik een racist. Dan maar Zwart, met gele ramen en een wit dak.
    Lekker multiculti

    1. spatiebalk schreef:

      als een huishouden zegt:
      ”ik wil meer buitenlands eten op tafel”

      dan is dat toch niet racistisch?

      1. Thomas schreef:

        Maar dat is niet wat ze hier zeggen. Wat ze hier zeggen is dat er te veel nederlands eten op tafel staat, en we dus een speciale situatie moeten opstellen om er voor te zorgen dat ook het buitenlandse eten een weerspiegeling krijgt. Het hollandse eten onderdrukt hier het buitenlandse eten, is wat ze bedoelen.

  15. Jemo Eder schreef:

    wow racisme

  16. Boze burger schreef:

    Ik kan mijn reactie heel boers en ‘wit’ samenvatten in 4 woorden: “Van de pot gerukt.”

  17. Kinderachtig links gelul schreef:

    Het valt mij op uit het artikel dat er naar voren komt dat een docente klaagt over dat er in haar klas van 25 “maar” 2 moslima’s zitten, echter uit cijfers van het CBS blijkt dat er minder dan 1 miljoen moslims wonen in ons land. Kan de auteur van dit artikel op basis van deze conclusie met terugwerkende kracht het artikel herschrijven naar “Windesheim is te islamitisch?” Ik voel mij als blanke leerling op basis van deze steekproef namelijk ondervertegenwoordigd.

    Of zullen wij gewoon ophouden met deze kinderachtige “weg met ons” mentaliteit? Zolang er geen minderheden geweerd worden is de blanke demografie van Windesheim GEEN probleem, het is louter een afspiegeling van de omgeving.

    1. Mylène schreef:

      Heel sterk!

    2. Valentin Selie schreef:

      Bedankt. ik sluit mij hier volledig bij aan.
      De Rassenquota’s die deze Asselien en Bas suggereren zijn compleet van de pot gerukt.

  18. Wesley schreef:

    Best confronterend… ik had Windesheim juist gekozen omdat ik mij er prettig voel omdat ik nu geen culturen om mij heen heb die echt iets tegen mijn geaardheid hebben, (moslims). Christenen en autochtone Nederlanders zijn nooit het probleem vaak wel bij islamitische, maar dat zal de hulspas bedoelen met ” moslims zijn natuurlijk een groep die specifieke aanpak vraagt”.

    Jammer dat de ziel van Windesheim misschien vertrapt wordt.

    1. spatiebalk schreef:

      maak je niet druk, dit artikel is niet op feiten gebaseerd, het is gewoon iets wat in 15 minuten is geschreven.

      1. Wesley schreef:

        Hulspas is als docent vast invloedrijk genoeg om een mogelijke koerswijziging af te dwingen. Van wat ik uit meneer Hulspas artikel kan lezen, wilt hij Zuid-Afrkaanse affirmative action achtige taferelen.

        Als een docent dit hardop zegt/schrijft, dan zal het zijn bedoeling geweest zijn om Windesheim ertoe te zetten toch selectiever potentiële studenten aan te trekken met name uit andere culturen.

        Ook goed om te weten: Wij kunnen onze lessen nooit aanpassen omdat 100% van de ruimtes bezet zijn oftewel wij kunnen niet groeien om meer studenten trekken, en dus 1+1=2. Minder “blanken”, Hollanders”, “Witmensch” aannemen zodat er meer mensen uit andere culturen kunnen komen studeren)

        Nog een weetje, een docent had tegen wij gezegd dat Windesheim niet meer mag bijbouwen van de gemeente (wat wij hebben is waar wij het voor nu mee moeten doen)

        Letterlijk minder autochtonen en meer allochtonen tenkoste van de allochtonen, terwijl je helemaal niet als docent of onderwijsinstelling zou moeten willen kiezen.

  19. Mylène schreef:

    Als ik de postcode wan Win Zwolle op allochtonenmeter.nl (ja, dat bestaat dus blijkbaar) invoer, dan staat er dat er 3,4% niet westerse allochtonen in de omgeving wonen. Lijkt mij dan dat er al een overschot aan allochtonen is op het Windesheim

  20. Martijn schreef:

    Het was en goede school, ben er zelf afgegaan ivm te weinig punten helaas maar heb een leuke tijd gehad.

    Blij dat ik dit nu zie, goede school of niet: ik zou geen geld willen geven aan een school met dit soort huilie huilie geintjes daar ben ik beslist niet van gediend.

    De schrijver heeft zelf overigens niet door dat dit soort artikeltjes JUIST racisme aanwakkeren, omdat er een probleem wordt gemaakt van iets wat er niet is/was. Ga lekker buiten spelen en geniet van het leven aub

  21. Bob de Boarder schreef:

    Moet dat nou echt allemaal zo krampachtig gestuurd worden Windesheim ?
    Ik was pas op een school in Kenia en iedereen maar dan ook echt iedereen was daar zwart of donkerbruin zo u het wilt ‘angstwekkend bruin’ zoals u het noemt.
    Volgende keer zal ik eens vragen wat ze denken te gaan doen aan dit probleem.

  22. Frank schreef:

    Een diploma halen zodat je zelf docent kan worden en stoppen met de racismekaart te trekken, omdat die je geen reet verder helpt in een wereld waar je je eigen boontjes moet doppen.

  23. spatiebalk schreef:

    wat een dom artikel,

    Is er onderzoek gedaan naar de percentages?, het klinkt alsof iemand een klas is binnen gestapt en maar 2 moslim dames zag en geen moslim heren, en vervolgens een conclusie trok.

    waar zijn de feiten?

  24. normaal babbelen schreef:

    Dit is onzinnig. Je kan de afwezigheid van een zekere groep, zij het etnisch of religieus, niemand anders verwjten dan de personen toebehorend aan die groep zelf. Iedereen kan een plaatsje verdienen, zo lang hij of zij inzet weet te tonen. Ik volg zelf een studie op Windesheim en ik heb een dubbele nationaliteit. Waarom zie ik dit probleem van ‘te wit zijn’ niet? Rationeel denken a.u.b.

    Mvg,
    normaal babbelen

  25. Wie Marcel Hulspas googled zal meteen om de oren geslagen worden met de zelf omschrijvende zin “Wetenschapsjournalist met een hekel aan slappe meningen”. Of moet ik zeggen: “Pseudo-journalist met een slappe mening”?

    Het is toch niet te geloven dat deze man docent is op Windesheim en zelfs hoofdredacteur op het studentenblad Win’ is. En dat hij middels dit artikel en de racistische subtext dat scholen die een witte demografie hebben ‘angstaanjagend wit’ zijn en dat ‘te wit’ een probleem is, bevestigd maar weer dat journalisten meer bezig zijn met een narratief door onze strot te douwen dan objectief, integer en vernieuwend journalisme te bedrijven.

    Toch wil ik uit redelijkheid voorstellen om Marcel Hulsplas tegemoet te komen en hem over te plaatsen naar de multiculturele, onderpresterende zuster school Windesheim Almere waar hij na alle hartenlust meer mensen in verschillende hokjes kan plaatsen op basis van geaardheid, huidskleur en religie in plaats van studenten en docenten te zien als individu’s.

  26. maaike schreef:

    Nou in mijn klas zaten meer moslims dan Nederlanders. en het is ook niet zo dat je als buitenlander geweigerd wordt op die school. dus dat er weinig “diversiteit” op die school is, heeft misschien iets te maken dat ze allemaal op het Deltion college zitten.

  27. D. schreef:

    Wat een tekst.

    “‘De’ student bestaat” – Wat wordt hier in hemelsnaam mee bedoeld?

    “De ‘normale’ blanke student” – Ook weer zo’n heerlijk vage zin.

    “De docenten hier op Windesheim zijn zelfs angstaanjagend wit” – Wat. Wat moet men hier nu mee? Angstaanjagend wit. Is het ZO erg op Windesheim dat als je je lunch op wilt halen in de middag en je soep toevallig wordt ingeschonken door de vriendelijke -blanke- keukenhulp je uit PURE ANGST je bord met soep met mach 5 richting de kassa smijt? Waar gaat dit over? Een blank persoon als angstaanjagend beschrijven, zonder enige reden, is niets meer dan compleet belachelijk.

    “In een klas van 25 studenten tel ik misschien twee moslima’s” – Dus? In iedere klas hoeft toch niet gemiddeld 2 Koreaanse studenten, 1 uit Zuid-Amerika, 4 met ouders uit de randstad en meer dan-agh—- zo’n domme zin dit. Zo dom.

    “Moslims zijn natuurlijk ook een groep die specifieke aanpak vraagt” – Nog dommer.

    “Al dat gepraat over waarde(n)vol Windesheim, het lijkt vooral excuusbeleid of een onderdeel van de Windesheim-marketing. Bovenin de organisatie leeft het misschien, maar op de werkvloer gebeurt er veel te weinig. Windesheim zou zich veel actiever moeten inzetten voor diversit”———oke.

    Goed.

    Waarom zijn er geen studenten geïnterviewd?
    Waarom zijn de ‘twee moslima’s’ niet geïnterviewd of gevraagd naar hun ervaringen in de lessen en daarbuiten?
    Waarom wordt de term ‘angstaanjagend’ niet uitgelegd? Is hier een legitieme reden voor?
    Wat is het bewijs voor de ‘overvloed aan wit’ van Windesheim (zie eerste zin van de tekst: ‘Windesheim is te wit. En dat is een probleem’)?
    Is de ervaring van één docente het bewijs voor de bestempeling van de hele onderwijsinstelling?
    Wat is precies het probleem?
    Wat is de concrete oplossing? “Meer diversiteit! Vrede op aarde! Liefde voor alles en iedereen!” is geen concrete oplossing. Een wens wellicht, maar geen actieve manier van iets ‘beter’ maken.
    Wie heeft dit artikel van feedback voorzien?
    Wie was kritisch over dit artikel?
    Waarom heb ik hier mijn tijd aan verloren?
    Wat is er in hemelsnaam gebeurd sinds de tijd dat ik hier met diploma ben weggegaan?

    1. Inge schreef:

      Bedankt D. precies al mijn punten benoemd die ik nu niet meer hoef te noemen.
      Lekker Kritisch.

      Daarnaast kun je als onderwijsinstelling toch je studenten leren dat er diversiteit bestaat en bijvoorbeeld doormiddel van filosofie ze gewoon aanleren om openminded te zijn. Daar heb je toch niet een quota voor nodig alleen omdat je als instelling dan kunt zeggen dat je multicultureel bent (en dat vervolgens lekker gaan verkopen?) Tuurlijk helpt het als er meerdere etniciteit om je heen is omdat je dan vervolgens in gesprek komt met een andere kijk op het leven. Maar heey wacht eens volgens mij leeft de student naast school ook gewoon in de wereld waar je dat ook tegen gaat komen.

      Het is jammer dat het zo zuur verwoord is allemaal, immers ook meteen weer moslims als hoofdonderdeel gaan gebruiken (op een negatieve manier, zo jammer weer). Waar zijn inderdaad de rest van de etnische achtergronden? (deze zijn toch net zo belangrijk?) Want als de boodschap is dat Windesheim meer diversiteit en culturele achtergronden wenst zodat de studenten die daar les volgen een bredere kijk en verrijking van zichzelf als persoon krijgen, is het een mooie uitreikende hand naar alle toekomstige studenten van Windesheim. Dus jammer dat Marcel dat nu in een racistische iets heeft veranderd. Het maakt namelijk niet uit van welke afkomst je ook bent het is beter voor iedereen om met elkaar in gesprek te gaan, puur voor je ontwikkeling.

      (Overigens kunnen we dus gewoon stoppen met die droge benamingen gebaseerd op huidskleur of geloof en zo eigenlijk racisme eindigen want newsflash: de wereld bestaat niet uit een type mens.)

  28. karel schreef:

    Aanklagen voor racisme?

  29. Niels Sanders schreef:

    Als je MOET staan voor diversiteit, dan behandel je ‘anderen’ anders als ‘normalen’ en ben je dus aan het discrimineren. Windesheim moet staan voor goed onderwijs ongeacht wie je bent en wat je denkt.

  30. Ewout schreef:

    Wist niet dat pseudo-hipsters uit Zwolle nu ook al randstedelijke prententies krijgen. Wat een ziek stuk, alsof een hbo slegs vir blanken zou zijn. Je reinste flauwekul, iedereen met een mbo-4 dan wel havo papiertje heeft toegang tot een hbo. Dat sommigen die kwalificatie niet hebben, zegt meer over hunzelf en hun culturele achterstanden.

    Al die linkse christenen moeten eens ophouden met dat feitenvrije gejank

  31. M. Brandenburg schreef:

    Wanneer opleidingen gaan roepen dat ze er zijn en staan voor diversiteit dan geeft dat al aan dat ze het spoor kwijt zijn. Elke opleiding heeft maar een taak en dat is opleiden, opvoeden of indoctrineren is daar geen onder van, of zou geen onderdeel mogen zijn. Tolerantie is een tweerichtingsverkeer, waarbij men moet gaan beseffen dat het door links zo gewenste tolerantie is acceptatie keiharde onzin is. Iemand kan een andere levensstijl dan de jouwe hebben, dat is mogelijk, dat heb je te tolereren, zolang deze personen dit niet aan jou opdringen, wanneer men begint op te dringen en jij jouw eigen zijn moet gaan aanpassen aan anderen dan is er iets mis. Wil jij niet met iemand samenwerken waar jij je principieel niet in kan vinden dan is dat jouw keiharde grondrechten, wat een Android daar ook van wil zeggen dit is jouw recht. Wil je niet met dat soort mensen omgaan dan is dit jouw recht. Indoctrinatie en verplichte acceptatie is invasie op ieders eigen persoonlijkheid niet enkel ongewenst maar ook nog eens een vorm van geweld immers niet de linkse acceptatie aanhangen heeft veel nadelige consequenties opgelegd door die mensen. En laat. Geweld nu jet het enige zijn dat nooit geaccepteerd mag worden.

    Als je iets wilt accepteren dan is het dat tolereren iets ander dc is dan accepteren en dat iedereen de vrije wil en keus heeft om te werken en om te gaan met wie hij of zij wil, zonder da dit mag worden opgelegd vanuit welke ideologie dan ook, of dit nu de linkse kerk is of islamitische ideologie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *