Ingezonden: ‘Een sociaal experiment’

Gewoon goedemorgen zeggen kan veel beteken, leerden de studenten van Cor Niks.

Zeg tegen alle mensen die je vandaag tegenkomt goedemorgen. Wanneer zeven mensen jou goedemorgen terug hebben gewenst, is de opdracht volbracht. Dat was een van de opdrachten waarmee we de eerstejaars van de opleiding psychomotorische therapie bekend wilden maken met de begrippen ‘uit je comfortzone gaan’ en ‘flexibity of behaviour’.  Voor het vak pmt basisvaardigheden 1 kregen ze een week lang elke dag een opdracht gericht op beïnvloeding van jezelf of je sociale omgeving. Zoals ‘Loop zingend van het ene lokaal naar het andere en kijk wat de invloed hiervan is op wie je in de gang tegenkomt’, of ‘Neem een koude douche, wat is het effect voor de rest van de ochtend?’

Bij de nabespreking bleken de studenten het meest onder de indruk van de opdracht om iedereen goedemorgen te zeggen. Paul Bos, een van de studenten die heeft genomen aan dit experiment zegt hierover het volgende:  “Om half 9 beginnen mijn lessen en dan moet ik om 7 uur in de bus zitten. In deze bus zitten ook een aantal mensen die naar hun leer/werk traject gaan. Aan deze mensen kun je ook zien dat ze wat zwakker begaafd zijn dan wij, één van hen was de vijfde persoon die ik een goedemorgen wenste. Het was een man die heel vriendelijk en bijna verbaasd goedemorgen terug zei en hij vroeg meteen of hij naast me mocht zitten, dit vond ik wel oké. Ik raakte aan de praat met deze meneer over wat hij allemaal deed en hij toonde ook interesse in wat ik allemaal deed. Hij vertelde dat normaal nooit iemand een gesprekje met hem start en dat hij denkt dat veel mensen hem ook raar vinden. Door dit gesprekje kwam ik er achter dat een simpele goedemorgen met een vriendelijke lach voor iemand iets heel fijns kan betekenen, terwijl het toch voor de meeste mensen een hele kleine moeite is”.

De klas vond het sociaal experiment een inspirerende wijze van leren, die er voor zorgt dat de begrippen daadwerkelijk gaan leven en dat het effect van jouw eigen interventies veel invloed kan hebben op de omgeving. En vooral dat het belangrijk is om open te staan voor andere gedragingen dan de gedragingen die je al kent! Een actieve vorm van uit je comfortzone gaan en het oefenen met je eigen flexibility of behavior.

Cor Niks,
docent psychomotorische therapie