‘Lp mee, fles whisky erbij’

De vintage vibe: liefde voor de golden oldies

Noem iets ‘vintage’ en het valt al snel in de smaak. Maar wat is toch die aantrekkingskracht? Vier studenten over hun voorliefde voor producten van vroeger.

“Met een lp luister je veel bewuster naar muziek dan wanneer je Spotify aanzet”, vindt journalistiekstudent Paul van Uden (24). “Tegenwoordig is alles digitaal, maar er zijn ook mensen die nog steeds waarde hechten aan fysieke spullen. Dat je de muziek in de kast kunt zetten in plaats van dat het verdwijnt op een harde schijf. Prachtig!”

Vierhonderd lp’s
Wouter van Maden (21), derdejaars student aan de lerarenopleiding geschiedenis, is het roerend met Paul eens. Met zijn collectie van meer dan vierhonderd lp’s kun je hem gerust een echte verzamelaar noemen. “Ik wil weer iets in handen hebben. Ik wil de muziek zien bewegen, de plaat zien draaien.” De trots uit zijn collectie? “Dat is een origineel album van Queen uit 1991, uit de tijd dat er door de opkomst van de cd’s nog maar heel weinig lp’s werden geperst. Ik heb ‘m ooit voor 75 euro gekocht.”

“Mijn vrienden reageren stuk voor stuk enthousiast op mijn vinyl-verzameling: ze herkennen het van hun ouders of van de muziekwinkel waar ze een platenspeler hebben zien staan.”

2,50 euro bij de kringloop
Wouter vindt Spotify een heerlijke uitvinding voor wanneer je een makkelijk te luisteren afspeellijst wil samenstellen. Maar door naar vinyl te luisteren ontdekte hij de échte muziek weer: “Door vinyl word je gedwongen om naar het hele album te luisteren. En dan kom je erachter dat de meeste artiesten echt moeite hebben gedaan om van hun album een compleet verhaal te maken, dat de nummers samen één geheel vormen. Je kunt niet zomaar even een nummer overslaan.”

Ook Jeanine Koppenol (23), net gestopt met de opleiding toegepaste gerontologie, ziet de schoonheid van ‘oude’ techniek. Daarom is ze dol op haar Sony Discman: lekker ongedwongen luisteren naar een compleet album. “Ik kan echt niet zonder dat ding, ik gebruik hem elke dag. Ik kocht ‘m ooit voor 2,50 euro bij de kringloop.” Daarvoor had ze voor haar verjaardag een iPod gekregen van haar ouders, maar dat vond ze maar niks. “Ik had geen idee hoe ik nieuwe muziek moest downloaden. Zo’n discman is veel makkelijker. Ben ik de cd zat, dan doe ik er gewoon een nieuwe in.”

Busje uit de vorige eeuw
Loes Runneboom (23), derdejaars studente humans resource management, houdt ook van oud. Samen met haar beste vriend Jordy besloot ze om een oude Volkswagen T3 te kopen, uit 1990. “Op een avond zaten we in de kroeg. Na een paar biertjes besloten Jordy en ik spontaan een reis naar Oslo te boeken. Een paar weken later zaten we via Airbnb bij Alexa en Knut thuis. Dat reizen beviel ons zo goed dat we op zoek gingen naar een Volkswagenbusje. Een maand later vonden we onze Volkswagen T3 uit 1990, die we vernoemden naar Knut.”

Maar waarom juist zo’n oud busje, nieuwe zijn toch betrouwbaarder? Loes: “Het is echt ons project: niemand heeft straks zo’n busje. We zijn elke dag bezig met het zoeken naar nieuwe onderdelen en het restaureren daarvan. We worden verplicht om met onze handen te werken. En welke vrouw kan nou zeggen dat ze verstand heeft van motorblokken?”

Komende zomer gaan Loes en Jordy een roadtrip maken door het Verenigd Koninkrijk, zonder smartphones. “Ik verwacht dat we daardoor meer gaan genieten van de omgeving, omdat je niet constant bezig bent met al die groepsapps of het maken en delen van foto’s.” Terug naar het tijdperk van vóór mobiel internet dus.

Net Barney Stinson
Dat sommige vintage-producten ervoor zorgen dat mensen weer dichterbij elkaar komen, kan Wouter volledig beamen: “Afgelopen oud en nieuw gaf ik een feestje bij mij thuis. We hebben de hele avond lp-singeltjes gedraaid!”

Ook Paul deelt zijn liefde voor vinyl het liefst met zijn vrienden: “Ze nemen weleens een lp’tje mee, plus een fles whisky erbij. Laatst zelfs sigaren. Ik voelde me net Barney Stinson, van de tv-serie How I met your mother.”

Michelle van der Molen
Foto: Jasper van Overbeek