Campusdokter: Nekpijn? Niet negeren!

Klachten aan nek en rug komen steeds vaker voor. Ook bij studenten en flexwerkers. De ‘gameboy-rug’ en de ’tabletnek’ zijn in opmars. En dat is zorgelijk.

Ik zie steeds vaker jonge mensen met hoofdpijnklachten of pijn aan hun nek. Vaak worden deze klachten niet veroorzaakt door een ingewikkelde ziekte of ernstige aandoening, maar ligt de oorzaak veel meer in het overbelasten van ons lichaam door een verkeerde houding en intensief beeldschermgebruik. Zo had ik laatst een student op mijn spreekuur die helemaal vergroeid was met zijn telefoon. Zijn scherm en hij waren maar liefst 6 à 8 uur per dag onafscheidelijk.

Gewrichtspijnen, waaronder nek- en rugklachten zijn de meest voorkomende aandoening in ons land. Ruim 3 miljoen Nederlanders hebben er last van. En het aantal mensen met klachten groeit snel: in 2040 naar verwachting 4,5 miljoen mensen. Gedeeltelijk heeft dit te maken met de vergrijzing van onze bevolking. Ouderdom leidt tot verstijving van ledematen en slijtage.

Toch zijn het lang niet alleen ouderen met klachten. Opvallend is de toename onder kinderen, studenten en flexwerkers. Het intensieve gebruik van smartphones en tablets gebeurt vaak met een slechte (werk)houding. Flexwerken blijkt ook tot klachten te leiden, zeker als werkplekken niet goed zijn ingericht.

Ervaar je zelf klachten? Negeer dergelijke klachten niet, maar heb er aandacht voor en ga op zoek naar de bron. Kijk kritisch naar je (werk)houding, werkplek en werkdruk. Ook stress kan een oorzaak zijn. Zorg voor voldoende ontspanning, een goede houding en werkplek.

Heb je behoefte aan advies? Laat je tijdig adviseren door je huisarts of behandelen door een fysiotherapeut. Je bent welkom op het spreekuur van de huisarts of loop laagdrempelig binnen op één van de inloopspreekuren van FysioMobilae, te vinden in het zwembadgebouw op de campus.

Bas Hofstee
is huisarts bij praktijk Berkenhove en houdt wekelijks spreekuur in op de campus, in gebouw Z, voor studenten die in Zwolle studeren maar hier (nog) geen huisarts hebben.

Er zijn 2 reacties op «Campusdokter: Nekpijn? Niet negeren!»

1. Natalie schreef:

Over nekpijn door verkeerde houding kan ik meepraten. Toch was de oplossing tamelijk eenvoudig. Ik zat teveel voorover op mijn werk. Door aanpassing van mijn beeldscherminstellingen bleef ik recht zitten en daardoor ging mijn nekpijn over.