Gezonde lichamen (3/5): ‘Geen alcohol en om tien uur naar bed’

Vier keer per week naar de sportschool, koken met gezonde producten en altijd de E-nummers op de verpakking naspeuren. Hoe houden studenten hun lichaam gezond?

Simon den Elzen (21 jaar, tweedejaars lerarenopleiding scheikunde) roeit fanatiek en eet gezond om zijn lichaam zo fit mogelijk te houden.

“Ik lig ’s avonds meestal om tien uur al in bed. Ik drink geen alcohol en qua eten doe ik gewoon normaal: ik eet drie tot vier keer per dag een maaltijd. Brood en pasta met vlees en groenten bijvoorbeeld. En ik sport fanatiek: ik roei zo’n zeven tot acht keer per week. Ieder seizoen ben ik er meer dan vijftien uur per week mee bezig.”

Is het goed vol te houden?
“Ik vind het wel eens lastig als ik bij mijn moeder ben en zij snoep in huis heeft gehaald. Maar dan eet ik het niet. Hoe ik dat doe? Gewoon: niet nemen. Ik weet waarvoor ik het doe. Ik wil goede resultaten neerzetten met roeien en van zwaar trainen krijgt je immuunsysteem elke keer een klap. Dan moet je wel zorgen dat je genoeg vitaminen binnenkrijgt en genoeg slaapt, om je lichaam fit en gezond te houden.”

Heb je nog wel een sociaal leven?
“Mijn sport en fulltime studie zijn heel moeilijk te combineren met een sociaal leven. Soms begint een feestje om acht uur, maar komt het om tien uur pas echt los en dan moet ik al naar huis. Maar ik krijg er veel voor terug! Mijn ploeggenoten zijn ook mijn vrienden. En elke keer dat roeien beter gaat, levert dat me veel voldoening op.”

Tekst: Janine Sterenborg
Foto: Jasper van Overbeek