‘Het valt wel mee met de prestatiedruk’

Het onderzoek van Windesheimer Jolien Dopmeijer schokte Nederland: 7 op de 10 studenten ervaart prestatiedruk. Is het echt zo erg?

“De afgelopen periode heb ik aardig wat druk van school gevoeld. Als je niet zo sterk in je schoenen staat, kun je daar wel aan onderdoor gaan. Van die vage schoolopdrachten waar je dan wat van moet maken; daar word je best gestrest van. Maar echt depressies? Ik denk dat mensen daar niet snel over zullen praten.”
Rick Paassen (20)
eerstejaars ict

“Prestatiedruk? Ik vind het wel meevallen hier op school. Maar dat ligt denk ik vooral aan mezelf. Ik ben best chaotisch, maar ik ben ook lui, dus daardoor voel ik die druk denk ik niet zo. Ik begrijp wel dat anderen druk ervaren, daar heb ik wel een tip voor: blijf relaxed, uiteindelijk komt het allemaal wel goed.”
Jurrie Tulp (22)
tweedejaars journalistiek

“Ik heb het idee dat de media een grote rol spelen bij depressies: mensen gaan nadenken over hun eigen situatie. Maar als je een dag niet lekker in je vel zit, ben je natuurlijk niet meteen depressief. Het woord ‘depressie’ wordt eigenlijk een beetje misbruikt, waardoor mensen die er écht last van hebben niet worden gehoord.”
Lisa Droste (23)
tweedejaars sph

“Vanuit de opleiding voel ik best veel druk. Ik ga elke dag in het donker naar school, maar kom ook in het donker weer thuis; lange dagen dus. Het is niet alleen school hoor, ik ben ook best streng voor mezelf. In tentamenweken is het helemaal erg, die zijn echt heftig. Misschien dat school tentamens meer zou moeten verspreiden.”
Melanie Braam (21)
tweedejaars sph

Ron Mauer

Er zijn 3 reacties op «‘Het valt wel mee met de prestatiedruk’»

1. Mark Stadhouders schreef:

Ja, ik ben ook geschokt. Maar dan door het gegeven dat 3 van de 10 studenten kennelijk geen prestatiedruk ervaren. Wat zitten die 3 van de 10 dan in hemelsnaam de hele dag te doen?
    Een opleiding in het hoger onderwijs volgen en behalen vergt presteren en dus ook druk die daaraan inherent is. Waar dat niet het geval is, lijkt er mij wat mis met de opleiding.

1. Maaike schreef:

Ik ben normaal gesproken niet van het reageren, maar deze reactie slaat volledig de plank mis.
      Er is namelijk een groot verschil tussen gezonde prestatiedruk en ongezonde prestatiedruk. @Jolien Dopmeijer: bedankt voor dit onderzoek. Hopelijk draagt het bij aan veel meer preventie en het doorbreken van een taboe sfeer. Keep up the good work!

2. Jenneke Josepha schreef:

Oh ja, het valt wel mee en de term depressie wordt misbruikt omdat zeven van de tien studenten er last van hebben. Klinkt goed jongens, houdt het stigma in stand!