Student wordt gezicht Klokhuis

Oud-journalistiekstudent Habtamu de Hoop (20) wordt de nieuwe presentator van  Het Klokhuis.

Eind 2017 zocht de redactie van het NTR-programma een nieuw presentatietalent. Na een oproepje op Facebook kwamen er heel veel reacties, ook Habtamu reageerde. Hij werd door de redactie uitgenodigd voor een screening en hij kreeg een presentatieopdracht die hij zelf mocht invullen: het werd een presentatie over de Friese sport kaatsen. Daarmee haalde hij in december de job binnen.

Naast zijn nieuwe functie als presentator is Habtamu ook politiek actief. Sinds januari is hij gemeenteraadslid van de PvdA voor de fusiegemeente Súdwest-Fryslan. In dagblad Metro vertelde hij onlangs dat deze functies goed te combineren zijn: “Op dit moment vult het elkaar perfect aan. Maar als het goed gaat bij Klokhuis en ik móet kiezen, is mijn ambitie toch wel een lange carrière als presentator.” Habtamu is dan ook met de studie gestopt om op zijn carrière te focussen.

Zijn ultieme doel is om door te groeien binnen de  televisiejournalistiek, het liefst met een eigen talkshow.  Daar heeft hij overigens al ervaring mee: in oktober toonde Habtamu zijn presentatiekunsten op de campus tijdens Uitgelicht!, het interviewprogramma vanuit de opleiding journalistiek. Habtamu interviewde toen kindercorrespondent en oud-jeugdjournaalpresentator Tako Rietveld. (RvA)