‘Meer meldingen, maar ook meer transparantie’

Piet Westerhuis blikt terug op de functie van vertrouwenspersoon.

Als vertrouwenspersoon sta je in het morele hart van de organisatie. Je ziet en hoort veel. Dat kan betekenis gevend zijn voor je houding en je opstelling als vertrouwenspersoon.

Een terugblik. Collega Nel van de Loos en ik hebben de laatste jaren meer taken gekregen: naast ongewenste omgangsvormen zijn er meldingen op het terrein van integriteit zoals fraude en andere vermoedens van misstanden zijn we aandacht functionaris voor de meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling.

Het aantal meldingen is de afgelopen jaren gestegen. Dat hoeft niet automatisch te betekenen dat het klimaat is verslechterd. Het aantal malen dat we gevraagd worden om veelal preventief advies te geven is sterk gestegen. Dat er meer meldingen zijn betekent ook dat er een grotere transparantie is binnen de school.

Ervaren intimidatie, onveiligheid, discriminatie wordt maatschappelijk niet (meer) getolereerd.  Binnen de kerk, de sport en ook het onderwijs is een klimaat gegroeid waarin excessen niet (meer) onder de mat worden geveegd. Als dat plaats vindt, zoals binnen de kring van Jehovah’s getuigen dan dreigen justitiële stappen.

Het aantal meldingen met een grote complexiteit is toegenomen: agressie, afpersing, schorsing en huiselijk geweld zijn thema’s die in verschillende vormen recentelijk zijn gesignaleerd in de hogeschool.

In toenemende mate dienen zich situaties aan waarin er een verstoorde arbeidsrelatie speelt tussen een medewerker en een leidinggevende waarbij de medewerker onveiligheid ervaart en benoemt in de arbeidsrelatie.

Samen hebben we de functie uitgebouwd. Daarin is elkaars onvoorwaardelijke steun in soms lastige afwegingen bij deze fantastische functie wezenlijk. Ik heb in de afgelopen jaren een warme betrokkenheid, belangstelling en ondersteuning ervaren van het huidige College van Bestuur.

Een vooruitblik. De afgelopen jaren geven we het jaarverslag van de vertrouwenspersonen een thema. In 2017 was dat ‘Al was het alleen maar om gehoord te worden’. Vaak komen melders bij de vertrouwenspersoon omdat zij vinden dat ze niet gezien en gehoord worden door collega’s en leidinggevenden. In 2016 luidde het thema ‘leadership is a good conversation’. Een waardenvolle definitie van leiderschap die ik passend vind voor een waardenvolle hogeschool waarin veiligheid en zorg voor elkaar uitgangspunten zijn. Ik hoop dat deze thema’s een blijvende plaats zullen innemen.

Ik voel vaak een grote betrokkenheid bij de mensen die mij veel persoonlijke ervaringen toevertrouwen. Je hebt oog voor de mens in zijn moeiten en zijn pijn. Vaak schiet mij dan een dichtregel van Okke Jager te binnen die dat treffend verwoordt : `……De krokus wijst beton zijn grens.

Hoe kostbaar is een kwetsbaar mens”. Naast betrokkenheid wil ik een professionele afstand bewaren. Dat is en blijft het spanningsveld waarin de vertrouwenspersoon opereert.

Piet Westerhuis is vanaf 1982 in dienst van de hogeschool als docent, coördinator, directeur, trainer en examencommissie-voorzitter. De laatste vijf jaar als vertrouwenspersoon. Op 11 september neemt hij afscheid. Rinske Tolsma wordt zijn opvolger als vertrouwenspersoon.